De ultieme terugblik op een weird jaar: Het Grote HIJS Jaaroverzicht 2020

Wat een jaar. We hebben al diverse eindejaarlijstjes gepubliceerd; eentje met onze favoriete tracks van 2020, een vierdelige serie met daarin de twintig releases die je waarschijnlijk hebt gemist en een jaarmix door Het Hiphop Journaal. Maar er gebeurde dit jaar zoveel op HIJS, dat we het voor het eerst op z’n plek vinden om op oudjaarsdag een grote terugblik te doen. Het jaar 2020 in HIJS-content, dus. Let’s go.

HIJS en events

Je kunt het je haast niet voorstellen, maar we begonnen dit jaar zónder het coronavirus dat de wereld in zijn macht had. We trokken de koers die we in 2019 hadden ingezet stevig door; we organiseerden een live-show (dat voelt lang geleden) met showcases tijdens Eurosonic Noorderslag, deden een oliebollen-jam inclusief nieuwjaarsborrel op het Rotterdamse Schuttersveld en presenteerden de korte film over POW! WOW! Rotterdam door Rauwkost Collective op het International Film Festival Rotterdam.Maar al snel in het jaar kwam de pandemie om de hoek, waardoor zulke evenementen even op een laag pitje kwam te staan. Maandenlang waren we in onzekerheid over of we in september nog wel ons geesteskindje POW! WOW! Rotterdam mochten organiseren en zo ja, in welke vorm?

HIJS, Rewriters010 en POW! WOW! Rotterdam

Uiteindelijk stond er in de zomer, toen het evenementenlicht op groen sprong met een aantal strenge voorwaarden, een echt street art-festival. De muziek en andere randprogrammering lieten we achterwege, maar we wisten met louter Nederlandse kunstenaars een prachtige editie neer te zetten. De route door de Afrikaanderwijk werd uitgebreid met kleurrijke murals; een kindertekening, een raket, een sprookjestunnel, zwierige typografie en een werk dat geheel werd gemaakt van cement. Tijdens de finale werd er voor het eerst in 2020 een echt festivalgevoel geboden met foodtrucks, een rondrijdend soundsystem en twintig voertuigen die live werden gepaint. De output was niet alleen tijdens het festival, maar zeker ook daarna zeer fijn; met fotoseries, een aftermovie, een dagelijkse vlog en een spoken word-serie wisten we de kunst nog beter aan onze doelgroep te tonen.

Ook met onze street art-dependance Rewriters010 hebben we in 2020 mooie dingen kunnen doen. Zo verfraaide Tim Sake de voetgangersbrug bij Rotterdam AHOY, creëerde Tymon de Laat een karakteristieke grote mural in Delft en stuurden we Dodici voor een samenwerking met Street Colors Bonaire en Hofi Kultural naar Bonaire. Hij heeft de jeugd daar kennis laten maken met het leven als kunstenaar en hen mee laten werken aan diverse projecten. Daarnaast mochten we als de Rotterdamse afdeling ook naar Hawaii, waar we de ‘original’ POW! WOW! bezochten. Naast netwerken hebben onder meer Bier En Brood kapotgemaakt met een zieke mural!

HIJS in coronatijd

Hoewel de live evenementen kort erna geheel uit ons systeem werden geslurpt door coronamaatregelen en onze redactie zich hield aan het thuiswerken, konden we ons werk prima uitvoeren. De gebeurtenissen die het virus met zich meebracht, konden we makkelijk vanuit huis verslaan. Zo spraken we met DADA, die tijdens de eerste lockdown een clip liet schieten in een muisstil Amsterdam. Én met diverse sleutelspelers achter het Tillie in Quarantaine-album, waarop diverse Tilburgse artiesten op afstand met elkaar samenwerkten.

Daarnaast creëerden we een playlist die het clubgevoel je huiskamer in moest brengen en werkten we aan een heuse lockdown-lesmethode. Door de maatregelen werden steeds meer ouders verplicht om hun kinderen thuis les te geven. Met Probiblio maakten we, geïnspireerd door vier rappers, een lespakket. Aan de hand van hun lyrics koppelden we boeken en opdrachten aan elkaar. Leuk voor kids in verschillende leeftijdscategorieën én hun ouders.

We begonnen het 2020-seizoen van onze podcast HIJStakkies nog doodleuk aan tafel met Eijer, maar moesten in het seizoen uiteraard schakelen naar een andere mogelijkheden. Via beeldbellen kwamen we uiteindelijk in contact met Conchitta Bottse, Jenny Janssens, Mista Sweet, Wakeem en MC JR. Op Spotify kun je alle episodes terugluisteren.

HIJS en Black Lives Matter

Met laatstgenoemde bespraken we de strijd voor gelijkheid, daar JR een grote rol speelde in het Rotterdamse BLM-protest. De zomer vormde door de moord op George Floyd een zware, maar inspirerende tijd. Het werd weer eens pijnlijk duidelijk hoe moeilijk het voor veel mensen is om over de wonden van eeuwenlang institutioneel racisme te praten, en wat er allemaal wel niet aangegrepen wordt om weg te kunnen blijven kijken.

George Floyd mural in Minneapolis, door Xena Goldman, Cadex Herrera, en Greta McLain. Foto: Lorie Shaull

Dat is precies wat wij dit jaar niet hebben gedaan. Naast de podcast bespraken we ook de broodnodige en snoeiharde track PIG FEET, doken we in de muzikale carrière die Floyd had nagelaten en zetten we de muziek die deze beweging voortbracht op een rij. Ook maakten we een Spotify-playlist met onze favoriete protestsongs allertijden en gingen we met rapper ReaZun mee naar het protest in zijn stad Utrecht.

Ook de muzikale ontwikkelingen die zich voordeden in de opmars naar gelijkheid, coverden we uitgebreid. Zo ontstond er frictie tussen Noname en J. Cole, staken de mannen van Public Enemy hun vuist weer samen in de lucht en werd er in Nederland een fakkel doorgegeven in ADEMBENEMEND, een possecut waarvan diverse rappers ook nog eens een eigen remix opnamen. We dienden daarbij als audiotheek en hebben veel van die remixes verzameld.

HIJS en interviews

Hoewel we dankzij de maatregelen thuis kwamen te zitten, bood de lockdown ons ook kansen. Het aantal artiesten dat de zomer in de studio doorbracht in plaats van op het podium, was gigantisch. Allemaal wilden ze dit jaar met ons in gesprek. Over wat er gebeurde tijdens de lockdown, maar ook over hun muziek. Enkele hoogtepunten van dit jaar? Daar gaan we.

Big Ghost x Conway - No One Mourns The Wicked | OBI strip

De anonieme producer Big Ghost LTD. die vertelde over zijn come-up en zijn nieuwe album No One Mourns The Wicked in samenwerking met Conway. U-Niq, die we spraken na zijn comeback-single, weer volledig in trainingsmodus was geraakt en vanavond (!) zijn nieuwe plaat Eeuwige Jeugd uitbrengt. Winne, die zeer openhartig en inspirerend sprak over de So So Lobi-sessions. Hairo die terugkeerde aan de microfoon en ons bijpraatte over zijn solo-EP. Een schijtlollig gesprek met ras-Amsterdammer Jong Louis. Arjun Chadha die een fysiek hiphopmagazine uitbrengt. Sevn Alias die zijn langverwachte Engelstalige stappen bij ons aankondigde. Sticks, naar aanleiding van zijn tweede album (!) van het jaar. En Waxcollector, die naast mediator tussen labels en artiesten ook eigen fysieke releases uitbrengt.

Naast geschreven interviews peuterde Marco Martens ook weer vele prachtige en persoonlijke verhalen van spoken word-artiesten los in een nieuw Tekstuur-seizoen. Hierin kwamen vele Rotterdamse makers aan het woord, waarin zij aan de hand van hun favoriete tekstfragmenten aan de tand werden gevoeld. Alle afleveringen zijn inspirerend op een andere manier. De hele serie van twaalf afleveringen beluister je via Spotify.

HIJS en België

Dit jaar spraken we ook meer Belgen en richtten we onze spotlichten vaker op Belgische releases. De Vlaamstalige hiphopscene bloeit dan ook als nooit tevoren. We doken in het verhaal achter de clipshoot van Berry’s possecut Tot De Dood, spraken hem over zijn project 432Hz en met zijn homie RonnyHuana over diens Get Los III. Daarnaast hadden we een uitgebreid interview met drie sleutelspelers van het Genkse Goeie Jongens-project naar aanleiding van hun album. Én we spraken Baz, die de samenwerking opzocht met de Nederlandse rappers van Kern Koppen en Tenshun.

Ook in de releaseradar richtten we onze pijlen regelmatig op onze zuiderburen. Er kwamen zelfs diverse België-specials online. Daarnaast versloegen we misschien wel het leukste streamingconcert, dat van Zwangere Guy in een lege AB. We versloegen -toen ’t nog nét kon- een concert van The Beatnuts in Eeklo, en recenseerden werk van Guy, maar ook van Spreej, Freddie Konings (check het eerste coverartikel van 2021, snel online!), Roedel en Tiewai.

HIJS en Rotterdam

Uiteraard spraken we ook heel veel Rotterdamse creatievelingen. Of het nou raptalent, schildervaardigheden of organisatorisch vermogen is wat de mensen uit de stad hebben: HIJS staat vaak vooraan om hen een podium te bieden. Of het nou een recensie, een interview, een videoserie, een podcast of een achtergrond-artikel is, we hebben alle opties benut. Y.M.P., Finesselande, Lloyd Marengo, Far I, Kevin, House Of Urban Arts, Thijs Kelder, Stacii Samidin, Ronnie Flex, Steff, Terilekst… en dat zijn nog maar een paar voorbeelden die je dit jaar voorbij hebt kunnen zien komen. Binnenkort bundelen we al deze content onder het kopje Rotterdam van de website.

Met het tweede seizoen van de docuserie Roffa Represent, waarin Rotterdams hiphoptalent wordt gevolgd door de mannen van Rauwkost Collective, drukten we ook dit jaar een dikke stempel. De serie, die werd uitgezonden door OPEN Rotterdam, zette dit jaar een keur aan diversiteit in de schijnwerpers. Beatmaker Philanthrope, Joany Muskiet -de moeder van overleden legende Helderheid-, straatrapper 646RAW, SLE-trapper TrapMoneyBiggie, veteraan Metalz en dame in een mannenwereld Nadeche kregen de kans om hun verhaal erin te doen.

Al met al was het een bomvol jaar en blijkt zelfs in dit jaaroverzicht niet alles terug te kunnen komen. We danken je voor je bezoeken aan onze site in 2020, en hopen je in 2021 weer terug te zien. We gaan namelijk op dezelfde voet verder, en blijven hiphop verslaan in de breedste zin van het woord. Dat is waar we goed in zijn.

Namens het hele team: Cheers en tot volgend jaar!

Geplaatst door bowie op 31 december 2020