Will Tell – Crazy World

Als lid van de Brooklyn Academy was Will Tell in September 2004 nog in ons land voor een exclusief optreden. Hier liet hij ons ook deze mix/cd “Crazy World” na dat in eigen beheer is uitgebracht. Niet in de winkels te vinden dus maar wellicht bij Fatbeats of internet stores…

Crazy World begint met het titelnummer waar de beat van Maroon 5, “This Love” de basis legt in deze track. Will Tell weet duidelijk een krachtige introductie neer te zetten die het bij “Oh My Gosh” weer laat afweten door het zeer irritante refrein. Na deze mislukte party banger doet Will een poging qua zang op “Recognize” die ook niet bijzonder succesvol verloopt. Zijn gerapte verses gaan hem daar beter af. Samen met Pumpkinhead weet Will Tell een degelijke doch humoristische track neer te zetten. Het feit is dat hier namelijk alleen maar een verse herhaalt wordt, maar vreemd genoeg verveelt dit niet. Een van de betere tracks van deze cd is ongetwijfeld de banger “Peep The Culture” met BA collega Block McCloud. Rauw komen de twee MC’s over de roffe beat. 100% headbang proof! Deze trend wordt herhaald met “Nobody” waar naast Block McCloud ook Jean Grae een verse op spitt die meteen het hele niveau omhoog krikt.

De cd kent ook een keerzijde. Na de gevaarlijke club banger “Dangerous” maken de rauwe, brute, harde boombap beats ruimte voor een wat vriendelijk, vrolijker, positiever spectrum aan producties. Toppunt hiervan is “House Of The Rising Son” waar Nirvana goed wordt gesampled. Rustig en bedeesd weet Will Tell zich als story teller neer te zetten wat hem goed af gaat. Will Tell geeft zich vervolgens volledig bloot op de persoonlijke track “Babygirl” wat men als een ode aan zijn dochter kan zien. Dit is eveneens de meest serieuze track van de cd die vanaf het begin tot het einde boeiend blijft om te volgen.

Deze kennismaking met Will Tell zal ik maar omschrijven als een vluchtige Hallo, Doei en hoop ik beter Will te leren kennen via zijn debuut album. Afgezien van een paar sterke nummers weet Will Tell niet te overtuigen. Naast het gebrek aan creativiteit op deze cd verwacht ik op zijn officiële debuut een goede tracklist wat met zijn stemgeluid en flow zeker haalbaar is.

01. Crazy World
02. Oh My Gosh
03. Recognize