“Wil niet dat ze luisteren, want papa is niet dit, papa is niet duister”, rapt Nosa in de finaletrack van zijn nieuwe EP Dualist. Er zijn dan al zes tracks de revue gepasseerd die allemaal vrij donker van muzikale toon zijn. Andel Drums sleept de Nijmegenaar de diepte in, om de struggles uit zijn privéleven van zich af te kunnen zetten.

Nosa kiest voor zijn nieuwe plaat Dualist voor een soortgelijke aanpak als Pusha T in 2018 met Daytona; hij werkt met één producer die hem helemaal zijn eigen belevingswereld intrekt, flext daar zijn pen game maar laat het niet na om ook een deel van de persoon achter de artiest te laten zien. De speelduur is ook nog eens identiek: 7 tracks, 21 minuten.

Hopeloze hiphop-romanticus

“Pac is 25 jaar gone, waarom roep je ‘Thug Life!’?”, klinkt er zijn eerste couplet. Dat ‘Noos’ een student van de game is wisten we al. Op Dualist vliegen de abstracte verwijzingen en sneren alle kanten op. Hij steelt een line van Big L maar is niet te beroerd om het toe te geven, mist het purisme van Duvel en doet met een kleine omweg uit de doeken wie zijn favoriete mc aller tijden is; Prodigy van Mobb Deep. Ondertussen luistert hij naar Hall & Nash. Zoals hij zelf zegt, is hij een ‘hopeloze hiphop-romanticus’.

Maar het blijkt nodig om af en toe in die rol te stappen, want privé loopt het allemaal niet op rolletjes. Middenin de pandemie is hij een vader die moet dealen met rechtzaken. Het blijkt moeilijk om een voorbeeld te zijn voor dochterlief als papa bezig is met vrijpleiten. “Loop tegen een rechtzaak, loop tegen m’n ex aan / daarmee loop ik veel te vaak tegen een grote bek aan.” Gelukkig vergeet hij niet te genieten wanneer hij bij ‘cowboy spelen’ met zijn dochter de rol van paard op zich neemt.

Donkere soundscaping

Andel Drums, voor ondergetekende voorheen een grote onbekende, levert ondertussen sfeervolle producties met een eeuwig dreigende ondertoon. Er zijn onorthodoxe en almaar doorronkende synthesizers, harde drumklappen, obscure geluiden en spannende baspartijen. De producer schijnt twintig jaar te hebben geschaafd richting ihet moment dat hij zijn grimmigheid over de mensheid uit kon storten. Nu presenteert hij een volledig verhaal. Hoe zijn donkere soundscaping past bij de kalme en fijne vertelstijl van Nosa is om van te watertanden.

Het vinyl verkocht binnen enkele minuten uit via De Rap Winkel.

Het is niet voor niets dat er in vijf alinea’s nog geen woord geschreven is over de vocale bijdragen. Want hoewel Nosa op iedere track een mede-rapheavyhitter ($KEER&BOO$, Lood de Kloot, Dookie, Skedel en FWJ-homies James en Tenshun) uitnodigt, blijkt zijn eigen verhaal het meest indringend. Dat neemt niet weg dat de featurings allemaal top notch zijn.

Terwijl Noesli’s leven niet van een leien dakje gaat, biedt Nosa hem ruimte voor ventilatie. Hij geeft het toe vlak voordat de plaat ten einde komt. “Met rap kan ik nog een kind zijn / Vergeet ik dat de wereld lelijk is, shit is medicijn.” Dit is puristen-hiphop van de bovenste plank, en het maakt de mc in kwestie geen moer uit of hij er knaken mee pakt. Dat zijn kont nog heel is en hij even zijn zinnen kan verzetten van de gevolgen van een stroeflopende scheiding doet hem véél meer.

Stream:

Meer Reviews