Al sinds 2009 maakt hij muzikale stappen; eerst als onderdeel van collectieven als Jupiterbwois, JeneverJongens en Lefensmannen, nu al geruime tijd solo. En nu heeft hij met original een project gedropt met producer yoosooh, geïnspireerd door de drumloze hiphop van Roc Marciano. Maximilli klinkt daarop volgens zichzelf kalm, geconcentreerd en vervelend voor andere rappers. Tijd om hem te spreken. Over features van Duvel en Dave Budha, de metronoom in je hart voelen, battlen op helemaalLeip.nl en zijn enige wens op muziekgebied.
We meeten Max van Beek bij Quardin in het Rotterdamse Central District. Als hij ons heeft verwelkomd lopen we de trap af en komen we in de kelder, waar diverse studio’s zijn gebouwd. Eenmaal achteroverleunend in de stoel steekt hij van wal: “Ik gaf workshops en verschillende lessen voor Quardin en toen ze deze studio gingen bouwen ben ik gewoon met hen meeverhuisd. Én XANNY, een van de producers met wie ik werk doet het beheer van het gebouw, dus ik kan hier vaak terecht. Het is ook lekker dicht bij huis.”
Hoe zou je omschrijven wat je gemaakt hebt met original?
“Het is een soort luisterboek geworden. Ik ben aan het praten met je als luisteraar. Terwijl jij een sigaar rookt, geniet van het mooie uitzicht en aan het loungen bent, kun je volledig focussen op wat ik je allemaal vertel. Daar komt ook de nadruk op te liggen als je ervoor kiest om geen drums te gebruiken.”
Waar komt dat idee vandaan?
“Roc Marciano heeft me geïnspireerd, man. En MF DOOM back in the day ook al. Maar ik was nooit heel diep in Roc Marciano z’n muziek gedoken tot twee jaar terug. Toen kwam hij naar Nederland, heb ik die show gecheckt en dacht ik ‘ja man, dit zou weleens kunnen werken voor wat ik wil doen.’”
Zag je bij die show iets doorslaggevends?
“Niet eens per sé die show zelf, maar wel de sfeer. Het was alsof ik in Waterfront stond met de hele oude garde. Ik was lang niet naar een hiphop-hiphopshow geweest like that. Zeg maar te warm, te vol, iedereen rookte jonko binnen. Het was nice om dat weer eens mee te maken. Ik was al jong op spots. Op 13-jarige leeftijd werd ik al meegenomen door oudere neven. Een van de meest memorabele shows was die van 50 Cent in Ahoy, toen was ik nog écht jong. En wat me ook altijd is bijgebleven is de eerste keer dat ik in een mosh belandde man. Dat was bij Jawat!, op een gratis festival in Den Haag.
“Alles komt beter aan.”
Terug naar die drumloze plaat dan. Als je geïnspireerd wordt door Roc Marci, moet je nog wel even iemand vinden die zoiets kan produceren…
“Ja, ik werkte al lang met yoosooh, dus dat is organisch gegaan. Ik vond de sound tof en tegelijkertijd ging hij zelf al terug naar de hardware en het samplen van dingen. Dat sloot perfect op elkaar aan. In principe zijn we nooit gestopt met samenwerken. Ik was aan het werk met een andere producer, maar dat project heb ik even on hold gezet om deze zijstraat te kunnen nemen.”
Zie je het ook zo, als snelle zijstraat? Is deze plaat een tussendoortje?
“Het is inderdaad een tussendoortje, maar ik wil er zeker wel op voortborduren. Ik zie gewoon wat het doet; mensen volgen de lines beter, alles komt beter aan.”
Ik vond het een hele sicke gedachten- annex woordenstroom. Bij iedere zin die je uitsprak werd ik benieuwd naar de volgende.
“Thanks man, dat is het hele idee. Eigenlijk rap ik altijd met dat idee, maar soms is er teveel ruis; een snel tempo of er gebeurt teveel in de beat… dit was de perfecte manier om het goed te brengen.”
Hoe zou je original omschrijven aan iemand die het nog niet beluisterd heeft maar wel bekend is met jou als artiest?
“Als een nieuw begin. Je gaat op het volgende project ook elementen hiervan terughoren. Het is een frisse start, een schone lei.”
Waarom was het daar tijd voor?
“Ik kan best wel veel van m’n oude muziek nog luisteren hoor, maar de energie daarvan is niet de vibe waarin ik nu zit in m’n leven. Het was allemaal wat speelser. Het is nog steeds speels, maar het is wat serieuzer.”
Wat hoor je in yoosooh’s beats wat jou beweegt?
“Het is authentiek en er zit veel gevoel in. Al zitten er geen drums in, je voelt die metronoom in je hart. Ik althans. Het zet me meteen aan. Ik heb voor geen een track lang moeten zitten; zodra ik ging zitten kwam het automatisch. Het enige waar ik op heb moeten wachten zijn de featurings.”
Hoe ziet je schrijfproces eruit?
“Voorheen zat ik negen van de tien keer met een producer in de studio om samen te bouwen, en schreef ik nooit thuis. Deze beats heb ik gewoon ontvangen van yoosooh, en als ik met een andere producer zat of moest wachten, schreef en tapete ik dit gewoon tussendoor. Alles kwam gewoon snel eruit. Daarna zijn de sporen terug gegaan naar naar yoosooh. Hij heeft ook geen zin meer om te tapen enzo. Hij wil gewoon beats maken. Maar dat werkte gewoon lekker.”
Dave Budha noemt je de nieuwe Jules Deelder op deze plaat. Waar komt dat vandaan?
“Ja, Dave is gek man. Ik weet het niet, het zal uit het nachtleven komen. Ik heb regelmatig met hem een nachtje doorgehaald en gek gedaan. Dat is m’n guy, man. De eerste keer dat we elkaar ontmoeten was bij de Grote Prijs, toen hij meedeed als Heavy en ik met Def Major als JeneverJongens. En later kwamen we bij elkaar in de klas op de Herman Brood Academie. Vanuit daar is een hele mooie vriendschap ontstaan. We zien elkaar regelmatig.”
Een muziekopleiding gaan doen, dan zit de liefde diep neem ik aan?
“Sinds ik tien of elf was luisterde ik al veel Nederlandse hiphop; van een THC naar Straatremixes van D-Men en Opgezwolle. Ik weet nog dat we een digitale tv-box hadden waarmee je illegaal alle zenders had. 3Voor12 zond daar eens een live-registratie uit van Opgezwolle. Toen ik hen De Volle zag doen, wist ik dat ik wilde gaan schrijven. Ik dacht echt ‘Hoe kán dit?’ Toen ben ik begonnen met online battlen, man. Op helemaalLeip, een internet-forum. Daar zat Jeevz op, Maradonnie, iedereen. Ik ben van die tijd. Soms kon je elkaar battlen, soms werd er een onderwerp opgegooid waarover het moest gaan. Het schrijven paste me meteen.”
Wat heeft het schrijven je gebracht?
“Rust vooral. Het is een van de weinige dingen die me echt rust geeft. Ik heb ook een tijdje geen muziek gemaakt, maar dat begon aan me te knagen. Toen ik was gestopt, kon ik het even vanaf de zijkant bekijken en bepalen waarom ik het deed. Dat is uiteindelijk omdat ik het leuk vind om te doen. Dat is waarom ik ooit begonnen ben. Dat verlies je soms uit het oog als je alleen maar bezig bent om dingen te laten lukken.”
Heb je teveel doelen gesteld?
“Ik denk het wel. Als je vanaf je zestiende elke dag op één ding focust, legt je jezelf veel druk op. Nu doe ik verschillende andere dingen die me ook rust geven. Deze dagen hoef ik niet te rappen voor streams of cijfers. Het enige dat ik wil is in de conversatie genoemd worden. De Top-vijven, top-tienen. Als het op bars aankomt, hoor ik thuis in zulke rijtjes. Verder voel ik geen pressure, alleen naar mezelf toe. Wat ik uitbreng moet gewoon goed zijn.”
Wanneer is iets goed?
“Als ik ermee fuck, man. Als ik het dagelijk kan luisteren en van de mensen om me heen hoor dat ik het moet droppen, is er wel een bepaalde quality control. Ik moet het na zoveel maanden nog steeds tof vinden. En niet omdat het net uit is, maar ik fuck nog steeds met elke track van original.”
Wat is het verhaal achter de titel?
“Ehmmm… ja… dat is gewoon wat het is, man! Er was gewoon een moment dat het woord ‘original’ in m’n hoofd opkwam en toen ben ik er niet meer van afgeweken. Die titeltrack was er ook nog niet.”
Kun je het begrijpen als ik zeg dat ik jou dit nooit had horen maken?
“Ja man, ik snap het. Veel mensen snappen ook niet wat mijn achtergrond is in rap. Ik kom van battles, veel MF DOOM en Nederhop. Maar de eerste dingen die van mij verschenen met Lefensmannen, sluiten daar helemaal niet op aan. Als je nu terugluistert hoor je het wel in de teksten misschien maar qua sound absoluut niet. Voor veel mensen is het dus nieuw. Ik vind het wel fijn om deze kant van mezelf te laten zien. Dat gaat nog veel meer gebeuren.”
Ergens op deze plaat rap je “Afgelopen jaar herboren, nieuw mens geworden.” Het lijkt me heerlijk om dat met chest te kunnen zeggen.
“100%. Ik zit veel lekkerder in mijn vel, daar heeft de rust aan bijgedragen. Ik weet wat ik moet doen, ik ben het geloof weer meer gaan oppakken. Allerlei dingen die samenkomen waardoor dingen weer meer sense maken.”
Je gooit inderdaad ook veel referenties naar je geloof. Wat heeft dat je gebracht?
“Veel discipline en rust. Ik maak me niet meer zo druk om dingen. Loslaten is geweldig man, ik kan het iedereen aanraden. Om te volgen, en je over te geven.”
“Kan geen slachtoffer zijn, ben veel liever de rotzak”, rap je in een andere track. Kun je die line toelichten?
“Iedereen heeft zijn struggles, maar je hebt het zelf in de hand. Iedereen heeft iets meegemaakt. Ik ook, maar ik kan niet wijzen naar anderen. Als er iets misgaat, moet ik naar mezelf kijken. Ik leef al heel lang met die mindstate. Zeker in coronatijd begon ik vroeg op te staan om te gaan sporten. Je moest zelf met weinig middelen er het beste van maken. Toen riep ik al zulke dingen.”
In de aanloop naar dit gesprek keek ik de Red Bull Rap Champs-episode met jou en Ronnie nog eens. Je bent echt een student of the game, hè?
“Zeker. Ik kan uren met je praten over de meest obscure dingen en unreleased shit. Voorbeeldje: ken je De Colombiaanse Bloedgroep nog? Juiceisdunaam had vóórdat die groep bestond een solotape online staan, die ik heel sick vond. Jarenlang was ik ernaar op zoek. Het is zó frustrerend als je weet dat het bestaat, maar het nergens meer kunt vinden. Eigenlijk wilde ik het laten, maar toen kwam ik laatst op die man z’n Insta en heb ik hem toch maar een DM gestuurd met de vraag waar ik het kon vinden. Toen heeft hij het me gewoon gemaild, hahaha. Ik ben de grootste hiphopnerd die ik ken, bro. Ik heb het gewoon gehaald bij de bron. Daarom ben ik ook zo blij dat ik een tune met Duvel op deze tape heb!”
Ik wilde er net naar gaan vragen! Dat moet een sick gevoel zijn.
“Ja, man. Dat is… like… mijn favoriete rapper ooit. Shout out naar ome Duvel.”
Hij heeft een keer op een SMIB-tape gerapt: “Een verse van Duuv die krijg je niet, moet je verdienen.” Voelt dat ook zo?
“Ja man, het is een blessing. Ik had al in de tijd van Fok De Achtergrond een tune met hem gemaakt op een beat van p.APE, maar die is blijven liggen. We hebben wel altijd contact gehouden. Toen ik san pellegrino had gemaakt, hoorde ik meteen dat zijn stem erop miste. Ik was zelf vervelend aan het doen in mijn verse, en als iemand ook echt anderen verbaal naar beneden kan halen, is Duvel het wel. Dát wilde ik horen. Zo werk ik altijd; ik vraag geen featurings omdat het werkt voor cijfers, maar gewoon wat ik zelf wil horen. En Duvel, tja… die wil ik altijd horen!”
“Het kan nog altijd beter, dat wel.”
Welke Maximilli hoor je als je naar original luistert?
“Ik ben op de beste plek tot nu toe. De ruis is weg en ik word niet meer geleefd. Ik leef nu zelf. En ik ben dichter bij mezelf gekomen. Dingen die bijzaak waren heb ik weggefilterd. Maar als ik goed luister hoor ik ook een goeie portie shit-talk. En ik hoor originele punches, met throwbacks. If you know, you know. Ik houd daarvan. Je hoort een grappige, vervelende, vindingrijke woordkunstenaar. Maar het kan nog altijd beter, dat wel.”
Wat is next-up?
“Ik ga dit volhouden, man. Ik heb het gevoel dat ik de mensen nog niet genoeg heb gegeven. Al ben ik lang bezig, heb ik veel featurings en maxi-singles gedaan. Maar dit is, na Fok De Achtergrond, pas mijn tweede echte volledige project. Ik heb me voorgenomen om meer projecten te gaan doen om een catalogus op te bouwen. Als ik geen werk en andere verantwoordelijkheden had, zou ik dit de hele dag doen. Dit is nog maar de warming-up. Ik wil méér geven, dus ik ben onderweg om een open boek te worden in mijn muziek.”
Volg Maximilli hier op Instagram en doe jezelf een plezier en luister vandaag nog original hieronder.