Chali 2na – Fish Outta Water

Al jaren is bekend dat “The Verbal Herman Munster” aan zijn debuut werkt, maar los van zijn mixtape Fish Market is er nooit een release gekomen. Het vijtien tracks tellende schijfje is nu eindelijk een feit. Op de openingstrack Get Focused rapt Chali de veelbelovende woorden “I’m old school like my gramps old shovers”, wat hoop vestigt om met Fish Outta Water héél even te vluchten van al die hippe new school releases van vandaag de dag. Met de korte intro Get Focused lukt dit aardig en zo volgen er nog een aantal tracks die je terugnemen naar de tijd van Jurassic 5: Comin Thru’ met DJ Nu-Mark (een perfecte combo) is een hoogstandje en met beeldende teksten neemt Chali 2na de luisteraar op Graff Time mee naar de wereld van graffiti. Laatstgenoemde roept de vraag op waarom de albumcover spuuglelijk is, aangezien Chali 2na een getalenteerd (graffiti-)artiest is, maar dat terzijde.

Chali 2na heeft een uniek stemgeluid, maar zijn debuut is nogal gevarieerd. De relaxte instrumental F.O.W., de reggeavibe op Guns Up met Damien en Stephen Marley, het club-achtige nummer So Crazy en het R&B-kantje op Keep Goin’. Variatie op een album is goed, maar toch is Chali 2na verreweg beter op “echte” hiphop-tracks als _ When Will I See You Again_ met Elzhi, Lock Shit Down samen met Talib Kweli en eerdergenoemde Comin’ Thru. De gevarieerde nummers zijn leuk en aardig, maar hebben vrij weinig herhalingswaarde. Een uitzondering is het soulvolle 4 Be Be, een gevoelig nummer over Chali’s nichtje Bianca, die in 2003 op tragische wijze om het leven kwam.

Na ongeveer vijf jaar wachten lagen de verwachtigen érg hoog, wat waarschijnlijk de voornaamste reden is dat Fish Outta Water niet zo geweldig is als iedereen hoopte. Chali 2na op tracks à la What’s Golden had menig fan al tevreden gemaakt, maar de variatie aan stijlen geeft Fish Outta Water hetzelfde gevoel als zijn mixtape Fish Market: een goede verzameling van Chali 2na tracks. Leuk om een paar keer te horen, maar geen album dat over een paar maanden nog steeds gedraaid wordt.

01. Get Focused
02. International (feat. Beenie Man)
03. So Crazy