Just For Kicks

HIJS nam een kijkje in Rotterdam bij de sneakerfilm: Just For Kicks en in Amsterdam waar de graffitifilm Infamy zou draaien.

Na een lading boeken over sneakers zoals Sneakers: The Complete Collectors’ Guide, Sneakers, Where’d You Get Those? New York City’s Sneaker Culture: 1960-1987 en Sneaker Freaker kon een film natuurlijk niet uitblijven. De film Just For Kicks haakt in op een veelbesproken onderwerp in de hiphopcultuur: patta’s, kicks, sneakers etc. Lisa Leone en Thibaut de Longeville sloegen de handen ineen en het resultaat is een documentaire over de ontwikkeling van de sneaker cultuur tot de biljoenenindustrie wat het anno 2005 is geworden. Tientallen sleutelfiguren in de hiphop passeren de revue om hun mening over het lijdend voorwerp in de film te geven. Je kan dan denken aan: Russel Simmons, Fab 5 Freddy, Henry Chalfant (Style Wars), Grandmaster Caz, Raekwon The Chef en natuurlijk DMC (Run DMC).

Just For Kicks begint met Doze Green van Rock Steady Crew die vertelt over zijn eerste schoenen en zijn favoriete Puma’s. Korte interviews met spelers in de hiphopgame worden afgewisseld met vaak bekende historische beelden uit de beginperiode van hiphop. De beelden zijn vaak bekend maar in Just For Kicks wordt er gekeken vanuit een andere invalshoek, letterlijk en figuurlijk ingezoomed naar de gewilde kicks. Humor neemt (on)bedoeld een belangrijke rol op zich met verschillende grappige anekdotes. Grandmaster Caz met zijn maatje JDL hebben er een handje van en laten je af en toe lachen, gieren en brullen. JDL laat uitgebreid zien hoe je wel en ook vooral niet je schoenen en veters moet onderhouden.

“sneakers without laces is like a gun without bullets”

Het wordt echt interessant als DMC (Run DMC) aan het woord komt over DE onmiskenbare sneaker track: My Adidas. Alle mogelijke achtergrond informatie die de fan wil weten komt ter sprake. Hoe is de track ontstaan? En belangrijker nog wat waren de ‘gevolgen’ voor hiphop na het uitbrengen van een nummer waar een ode wordt gebracht aan het kledingmerk Adidas. Hiphop werd steeds populairder maar de link met hiphop werd door de miljoenen kledingcoöperaties niet gelegd of compleet genegeerd. Als in 1986 tijdens een legendarische show van Run DMC in New York, het publiek gevraagd wordt om hun Adidas schoenen te tonen kan het eerder genoemde merk niet meer om Run DMC en de jongerencultuur hiphop heen. Een deal met Adidas is een logisch gevolg en dan is het hek van de dam, Troop sluit een deal met LL Cool J en talloze andere grootheden volgen zoals o.a. de Beastie Boys. In het heden zet deze ontwikkeling zich onherroepelijk voort met bijvoorbeeld Reebok dat deals sluit met Jay-Z, 50 Cent en Pharrell Williams. Naast hiphopartiesten die de verschillende merken een nieuwe markt bezorgen maakt Nike gebruik van basketbal icoon Michael Jordan dat resulteert in de “Air Jordan”. Wat veel mensen mogelijk niet weten maar wat wel naar voren komt is dat Nike in de tijd voor het “Jordan” tijdperk werd bestempeld als saai en duf. Nike zat financieel aan de grond maar door Jordan aan te trekken als nieuw gezicht nam men de markt langzaam maar effectief over en het succesverhaal van Nike is voor iedereen bekend. Een leuk feit is dat de meest populaire schoen van Nike “white on white” Air Force One een verkoopcijfer heeft van 15 miljoen terwijl er geen cent werd uitgetrokken voor promotie.
Naast Grandmaster Caz en JDL die voor hilarische momenten verzorgen is er ook nog Bonz Malone (bekend van de film: Hip Hop Immortals – We Got Your Kids) die met zijn enthousiasme, humor een nieuwe betekenis geeft. In Just For Kicks wordt Bonz betiteld als “Offical Street Cat” en hij maakt deze rol volkomen waar door DE sneakerspots in Brooklyn op te dreunen en de ene naar de andere grappig anekdote met de kijker te delen. Just For Kicks vervolgt in chronologische volgorde en komt steeds dichter in de buurt van de biljoenen industrie die “sneakers” nu is geworden. Hiphop moet lijdend toezien dat “coorparate america” een nieuwe oliebron heeft ontdekt en het customizen van je kicks is nog maar het begin.
De makers Lisa Leone en Thibaut de Longeville verdienen een staande ovatie met flink applaus. Just For Kicks die een duur kent van 75 minuten verveelt geen seconde doordat de beelden afwisselend zijn, de gesprekken interessant en er genoeg interessante feiten naar voren worden geschoven. Neem daarbij een divers gezelschap van mensen die aan het woord komen zoals ook de regisseur van La Haine (Mathieu Kassovitz), Damon Dash (Roc-A-Fella) en verschillende sneaker ‘verslaafden’ en je hebt opnieuw een geslaagd hiphopdocument in de vorm van film die het in zich heeft om een klassieker te worden.

Speelduur: 67 minuten

Meer info: http://www.resfest.com & http://www.justforkicks.tv

Geplaatst door bowie op 16 oktober 2005