Dat Adrian Younge en Ali Shaheed Muhammad zich laten inspireren door vintage opnameapparatuur en de zwarte muziek uit vervlogen tijden die daarmee gemaakt werd, zal niemand die hun werk kent verrassen. Younge maakte samen met Ghostface de twee Twelve Reasons To Die platen, waarop flink uit vaten gruizige soul getapt werd. En als lid van A Tribe Called Quest speelde Ali Shaheed Muhammad in de vroege jaren ’90 al een sleutelrol in het verenigen van jazz en hiphop. Met hun nieuwste project Jazz Is Dead, blazen zij samen met de grootmeesters die hen ooit inspireerden, nieuw leven in klassieke methodes.

Jazz Is Dead album cover

Jazz Is Dead begon als een serie concerten die de twee muzikanten organiseerden in Los Angeles. “Deel van het concept was om de jazz legendes waarmee we werken te eren en te vieren”, vertelt Ali Shaheed Muhammad in Bandcamp Weekly. “Al deze mensen hadden zo’n grote invloed op mij en Adrian. Je had jezelf nooit voor kunnen stellen dat je uiteindelijk met hen werken zou. Dat dat nu gebeurd is, is op zijn minst ontzagwekkend te noemen.”

Alle gastmusici die voor hun events naar de stad kwamen, bleven vier tot vijf dagen hangen in Los Angeles, zodat ze naast optreden, met Adrian Younge en Ali Shaheed Muhammad ook de studio in konden duiken. “Om met die goden die je aanbeden hebt terwijl je zelf je ambacht ontwikkelde nieuwe muziek te maken, dat is bijna niet te bevatten”, vind ook Younge. “Het is alsof we er deel van zijn, maar tegelijk zelf ook publiek zijn.”

“Ze houden een open geest en proberen zichzelf nog altijd de verbeteren. Iedereen waarmee we op deze plaat werken heeft zo’n jonge geest”

De eerste staalkaart van het uit de sessies geboren label heeft de toepasselijke titel Jazz Is Dead 001 gekregen. De plaat opent met de soepele groove van Hey Lover, ondersteund door legendarisch vibrafonist en componist Roy Ayers. Samen met de man achter het in hiphop overbekende We Live in Brooklyn, Baby, wordt een stuk slaapkamerjazz geleverd waar je prima bij weg kan dromen. Lang duurt dat niet, want na nog geen twee-en-een-halve minuut schudt de hoekige polyritmiek van Distant Mode met saxofonist Gary Bartz je alweer wakker.

Conexão met João Donato gooit er een scheut schurende jazzfunk bij, en Azymuth brengt hun Braziliaanse touch naar een partij ronkende fusionjazz in Apocalíptico. De eveneens Braziliaanse Marcos Valle zorgt een track later juist weer voor zwoele bossa nova. De plaat ontbeert door dat stilistisch heen en weer slingeren misschien de samenhang van klassieke jazzalbums die uit één sessie komen, maar blijft zo wel continu spannend en verrassend divers.

Bovendien klinken de oude rotten die meespelen met Adrian Younge en Ali Shaheed Muhammad stuk voor stuk nog steeds even gedreven, als ze in de hoogtijdagen van hun genre deden. “Ze houden een open geest en proberen zichzelf nog altijd de verbeteren. Iedereen waarmee we op deze plaat werken heeft zo’n jonge geest”, vindt Ali Shaheed Muhammad. “Dat klinkt door in hun persoonlijkheid en muziek.”

Jazz Is Dead 001 bewijst effectief het tegendeel van wat de titel beweert, en dat is natuurlijk precies het doel ervan. “We hebben allemaal onze eigen vingerafdruk, identiteit en levenservaring, maar we hebben ook zoveel gelijkenissen, op zoveel verschillende vlakken”, legt Muhammad uit. “Dat is wat we met Jazz Is Dead laten zien, via een conversatie die lang geleden al is ingezet: die van jazzmuziek.”

Jazz Is Dead 001 is nu te beluisteren via alle Spotify, Apple Music en alle andere streamingdiensten. De plaat is te koop via Bandcamp of je lokale platenboer.

Meer Achtergronden, Nieuws