Zwart Licht – Bliksemschicht

Het album begint met de melancholische klanken van het eerste nummer, Bliksemschicht. Hierna schakelen ze over naar een van de vele bangers op het album. Back-up staat klaar is een nummer geproduceerd door FS Green. In dit nummer ervaar je de formatie in zijn volle glorie. Akwasi, die als frontman optreedt, bijt het spits af met de regels: “Ik loop op water, ik hoor Jezus!!// Stille wateren ontwikkelt een bom op stages.” Op dit nummer doet Leeroy niet onder voor zijn collega: “Rebels proberen me iets te vaak na te apen, ik laat ze. Dierentuin dieren// De game heeft last van onkruid, en ik kom tuinieren.” Met een aanstekelijke hook is dit een track waarbij je niet stil kan zitten.

De strekking van de eerste single van het album, Vanaf Nu, is overduidelijk. Vrijheid van meningsuiting staat voorop. Zwart Licht bewijst hiermee dat je niet uit Zwolle of Rotterdam hoeft te komen om goede hiphop te maken. Dit gegeven tekent ook de groep. Zwart Licht gaat tegen de stroom in, wat vooral hoorbaar in het nummer Links/Rechts/Midden. In een land van uitersten kiezen zij een totaal andere richting. “Als ik me meng in de strijd, ben ik bijdehand, bepaal voor mezelf heb me lot in eigen hand// spreek voor mezelf en zet je op de kijker, want als geboren Nederlander ben ik toch gast in eigen land.”

Zwart Licht laat je hierna met verschillende nummers horen dat zij tekstueel op een hoog niveau zitten. Guillotine en Wat’s de naam? zijn de typische bragg and boast nummers die eigenlijk niet mogen ontbreken op een hiphop-album van nu. Bij Wat’s de naam? wordt Zwart Licht bij gestaan door Fit, J.A.E. en Juiceisdunaam. Een back 2 back track waar de MC’s elkaar in een rap tempo overnemen. Na dit nummer komt de groep met de zoveelste banger op het album. Het nummer Fair Play, geproduceerd door Reverse, laat je ongecontroleerd springen. Deze hele track staat vol met sportmetaforen. “Laatste man breek je been, haal je beschermers// Ik prik zo door je torso, net als bij schermen.” Dit kunstje herhalen ze even fijntjes in het nummer Ter Plekke, maar in plaats van sportmetaforen, zijn alle lines gerelateerd aan plaatsnamen. “Ik vries de Maas dicht in Maastricht, je hoort mee// Praat koud, vries gauw, bevries de hele Noordzee.”

Een contrast met de bangers zijn de verhalen in Blind en Onderschat niks, Overschat niks. Deze nummers tonen een wat meer persoonlijke kant van de MC’s. Blind is een nummer van Menace waarin Akwasi die hook op zich neemt. Menace vertelt hierin hoe hij gefascineerd is door een meisje. Hij stelt zich bij dit nummer heel kwestbaar op: omdat hij niet weet of het meisje hetzelfde voor hem voelt, weet hij niet goed wat hij met de situatie aan moet. Die kwetsbaarheid hoor je terug in zijn stem. Dat is een heel verschil met de zekerheid waarmee hij Back-up en Fairplay rapt.
Akwasi neemt het storytelling en het kwetsbaar opstellen over op het nummer Onderschat niks, Overschat niks. Hij beschrijft hoe hij een keer werd bedrogen door een ex. De rauwheid van zijn stem benadrukt zijn gevoel van verslagen- en verbetenheid. Deze nummers geven weer wat de jongens op relatie-gebied hebben meegemaakt en laten ook zien dat de jongens twijfels hebben en soms met problemen zitten. Hierdoor geven de jongens meer inzicht in hun persoonlijke levens en kan de luisteraar zich met hun identificeren.

Zelf noemen ze Bliksemschicht het eerste wapenfeit van Zwart Licht. En bij dit album hebben ze de lat gelijk heel hoog gelegd. Ook al zijn de jongens nog redelijk jong, zij leveren met deze cd een heel volwassen product. Door middel van een goede combinatie van nummers waarin ze voornamelijk met taalkundige spitsvondigheden bezig zijn en nummers met veel zelfreflectie. Op dit album maken de jongens een hele gretige indruk en onderscheiden ze zich van andere acts door rauwe teksten en opzwepende beats. Met andere woorden: Zwart Licht zorgt voor een frisse wind in het hedendaagse hiphopklimaat van Nederland.

01. Bliksemschicht
02. Back Up Staat Klaar
03. Vanaf Nu/Rauwe Hop