VSOP – XO-Status

De groep is kleiner qua bezetting dan ten tijde van Huiswerk. Van de zeven leden zijn er drie over: Tim Beumers, Mike Tibbert en CC. Het trio heeft de hulp van Presto ingeroepen, die de plaat volledig heeft geproduceerd. In één opzicht is VSOP niets veranderd: XO Status staat bol van verbaal geweld, punchlines en no nonsense hiphop. De groep wil nog één keer vlammen en benadrukt dat op openingstrack Laatste Ronde: “we doen het nog één keer, dit is de laatste ronde, fuck achterin de zaal, kom allemaal naar voren.”

Sinds Huiswerk zijn de mc’s met name individueel bezig geweest: Tim nam tracks op met artiesten van Ali B. tot Paul Elstak, CC flirtte op mixtapes met dancehall en rond Mike bleef het vooral stil. Met het nieuwe album klinken Tim, Mike en CC weer als vanouds. Tim windt er geen doekjes om op Trueskool (“alles wat je wil kan je krijgen / de tering, de pleuris, de tyfus; om over de rest maar te zwijgen”), CC’s rijmschema’s zijn op Okay nog altijd ongeëvenaard (“ik bracht schade met intellect, ja ik kan falen maar zal slagen dat is een fact / je bent warm maar ik ontvlambaar, ik kick je ass dus je zal daarna op brandblaren gaan zitten gek”) en Mike Tibbert rapt nog steeds over basketbal op VSOPaid (“zoveel sterren in één team, shit is net the eighties / met Magic en Bird in één team”).

Het credo van de drie mc’s en producer Presto is de beuk erin. Presto gebruikt met regelmaat zware kicks. In combinatie met een symfonische sample inclusief bass (De Pleuris_) of Indisch getokkel (_Trueskool) zorgt het ervoor dat de luisteraar flink wordt opgehypet. Bij al dat gebeuk horen ook opzwepende refreinen, die door de hoeveelheid vermoeiend worden als je de plaat van begin tot eind luistert. Er is ook rust tussendoor op twee tracks, te weten Memory Lane en Helaas. Op laatstgenoemde rappen Tim, Mike en CC over de lastige combinatie van een huishouden runnen en muziek maken. Gelukkig hebben de heren en hun gezinnen voor XO Status tijd gemaakt en de passie spat er vanaf.

De passie van de heren is het genot van de luisteraar. Liefhebbers van recht-door-zee-rap kunnen hun vingers aflikken bij XO Status. En voor de mensen die zeggen dat het vroeger beter was, is de plaat eveneens een verademing. Want wat zeven jaar geleden op Huiswerk al werd gezegd, geldt nu weer: “VSOP is terug!”

XO Status is nu uit via: xostatus@gmail.com

01. Laatste Ronde
02. Trueskool