Various Artists – Dutch Rare Groove

Rare grooves; de meeste mensen zullen bij dit begrip gelijk denken aan Amerikaanse artiesten als Brother Jack McDuff, Lou Donaldson of Eugene McDaniels. Groovy jazz-funk die in zijn eigen tijd (ca. 1968 – 1975) niet echt succesvol was, maar een goudmijn is gebleken voor Hiphop-producers (zeker die van begin tot midden jaren ‘90). Internationaal zijn er dj’s gekomen die specialist zijn op dit gebied, zoals de Engelsman Gilles Peterson en de Duitse DJ Soulrabbi (die momenteel zelfs mee mag touren met Bobby Byrd, omdat deze zijn plaatkeuze omtrent één van zijn optredens zo op prijs stelde). In Nederland hebben we uiteraard ook specialisten. Denk aan DJ Githyper en zijn compagnon Mike van de wereldwijd vermaarde platenzaak Demon Fuzz aan de Nieuwe Binnenweg in Rotterdam en ook bijvoorbeeld aan Sjeng Stokkink van webstore Fonos. Een team van Nederlandse Funk-liefhebbers heeft hard gewerkt aan het compileren van een album met 100 procent Nederlandse rare grooves, Dutch Rare Groove. En wat een album is het geworden!

Openener “The Great Bank Robbery” van Jerry van Rooyen is een orchestrale track die niet had misstaan op een Blaxploitation soundtrack maar komt toch echt van een Nederlande trompettist die is begonnen in de revue. Sterk nummer! Rob Franken was de eerste Nederlandse pianist die de nu alom geprezen elektrische Fender Rhodes-piano gebruikte. Alleen daarom al is de man een held. Op “Hunky Dory,” het nummer dat geselecteerd is voor dit album speelt hij echter Hammond-orgel, en dit op een superstrak gespeeld übergroovy juweeltje. Over Fender Rhodes helden gesproken: Jack van Poll groovet er lustig op los op het intieme “Passage To Prerov.” “El-Die-bie!” is een track die weliswaar op naam staat van de Amerikaanse Dave Pike, maar zijn hele band was Nederlands (inclusief de eerder genoemde Rob Franken) en dit nummer is een briljante compacte funkgroove met psychedelische gitaar en al. Zelfs Herman Brood is te vinden op dit album met rockband Vitesse. Het resultaat, “Funky But Clean,” is niet echt geweldig, maar wel een leuk disco-funk nummertje. Chris Hinze Combination levert een Funkadelic-achtige groove met funky bamboe-fluit-thema. De voorzover ik het me kan herinneren altijd al in het bruiloften en partijen-circuit verkerende Oscar Harris doet zijn beste James Brown-imitatie op het lekkere “Relax (Before Doin’ Sex)”. Andere hoogtepunten op het album zijn het slicke “Lenox” van Surinaamse fluitist-legende Ronald Snijders, het bluesy “High Winds” van de Caraïbische Nederlanders (Surinaams/Antilliaans) Reality, het James Brown-achtige "Look Out (Here I Come) van Billy Jones, het sterk aan Sly And The Family Stone doen denkende “It’s An Ill Wind That Blows Nobody Any Good” van Swinging Soul Machine en het mysterieuze “De Glazen Stad” van Hans van Hemert. Ook erg tof is het om te horen dat het thema van Randstad Uitzendbureau zoals we dat vandaag kennen ooit een funky groove was van Rogier van Otterloo (“Let’s Go Randstad”). Op de bijgevoegde bonus-cd zijn een aantal tracks uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet door de immer geweldige C-Mon & Kypski. Dit met behulp van enkele gasten als Pete Philly en U-Gene. Heel sterke bonus-cd derhalve!

Als je van rare-grooves houdt en enig patriottisme is je niet vreemd, dan moet je deze verzamelaar blind aanschaffen. Maar ook als je niet zo’n vaderlandslievend type bent moet je Dutch Rare Groove hebben, want het album is funky as hell! En er komen nog veel meer volumes aan heb ik uit betrouwbare bron vernomen. Bring on the funk!

01. The Great Bank Robbery – Jerry van Rooyen
02. Hunky Dory – The Rob Franken Organization
03. Passage To Prerov – Jack van Poll Tree-Oh