V / A – South Bombing

Southbombing is een cd project dat bedoeld is om Brabantse hiphopacts te promoten. Dit is een tof initiatief van Last Crewsaders’ Nappie en Ozan en in samenwerking met Brabant Pop bevat dit album tracks van zowel de meer ervaren MC’s als nieuwkomers. Er schijnen genoeg getalenteerde rappers rond te lopen in Brabant en dus vind je op deze cd alleen MC’s die iets met deze provincie te maken hebben; ze komen er vandaan of wonen er nog steeds.
Southbombing is bedoeld om de rest van Nederland te laten horen dat er ook dope hiphop uit het zuiden kan komen. Het album bevat 15 tracks met bekende en minder bekende MC’s die in hun moerstaal of de Engelse taal rappen en deze kregen alle vrijheid om hun ding te representen.

En wie kan je zoal vinden op Southbombing? O.a MC’s als Macro, Fata Morgana, Reptex, Spacekees en de Last Crewsaders zelf natuurlijk. Deze artiesten zijn inmiddels al vrij bekend in de nederhop scene door diverse cd’s, optredens en gewonnen talentenjachten.
Macro is o.a. de winnaar geweest van De Wraak van Brabant in 2004 en komt dit jaar met zijn album ‘Alternatief’. Fata Morgana wordt al een tijd gewaardeerd met dope tracks als “Niemand Weet Hoe Ik Me Voel” en “Spiegel”, en Spacekees heeft eigenlijk geen introductie meer nodig dacht ik zo.

De tracklist op Southbombing bevat veel brag & boast nummers, maar je vindt er ook tracks met een serieuze boodschap. Frontline komt met pompende beats en Y’Skid brengt die oldskool sound in ‘Unwritten’. De kwaliteit van het album is een beetje fifty-fifty. Sommige tracks zijn goed, met lekkere uitschieters naar boven, maar d’r zitten er helaas ook tracks bij die er van mij echt niet op hadden gehoeven. Dit is jammer aangezien sommige artiesten veel beter kunnen, maar dit niet naar voren brengen naar mijn gevoel.
Een goed voorbeeld hiervan is Spacekees met een vaag experimenteel nummer waarbij ik zin krijg om deze meteen te skippen. Tekstueel komt ie niet dope, in tegenstelling tot het nummer wat daarna komt; KGV met ‘bombardement’. Een track over nep-gangsters en neppe rap-trends. Tekstueel zit het erg leuk in elkaar en dit is dan ook een dope nummertje.
“Als alles waar is wat je zegt dan vindt ik jou een grote meid, want kleine kinderen en zatte mensen spreken de waarheid/ Check het maar want nu komt eigenlijk ’t ergste/ Kom je echt van de straat?, ben je dus dakloos of een zwerver?/ Begrijp me niet verkeerd, ’t stikt van de criminelen/ Stop met rap, sluit je aan bij hun, ga fietsen stelen/ Het tuig waar jij mee omgaat is op een ponyclub/ En je ma werkt daar toch ook? Want dat verklaart haar paardenkut”_
Reptex kan ik ook waarderen. In de track ‘Den Bosch’ hebben ze het over het uitgaansleven in deze stad, ‘n origineel onderwerp en da’s dope. Maar daarnaast zit ‘ie qua beat en lyrics ook gewoon erg lekker in elkaar. Hierna komt dan weer een track met Kareemineel met Teccer & Radical genaamd ’Naasten’. Een erg sloom en klagelijk nummer met ‘n simpele beat en dus ben ik
genoodzaakt om de skip-functie weer snel op te zoeken.

Al met al een goed gevariëerd album met dope uitschieters naar boven, maar hopelijk komt er in de toekomst eenzelfde soort album met wat minder van die uitschieters naar beneden. Het initiatief verdient sowieso twee dikke duimen omhoog, want dit soort dingen zie ik graag en is ook nodig. Jong talent moet de kans kunnen krijgen om op zo’n manier hun ding te kunnen doen, met als nadeel dat ’n verzamelalbum zoals deze niet garant zal kunnen staan voor topkwaliteit.
Maar dit album is zeker de moeite waard om te checken voor de nederhop heads onder ons en voor peeps die willen weten wat de toekomst zoal kan brengen voor hiphop (uit het zuiden) in Nederland.

01. Oh-Jay – South Bombing Intro
02. Macro – Dikke Middelvinger