Them And The Mic

Them And The Mic is een project om ongetekende Nederlandse hiphopartiesten, DJ’s en producers te promoten buiten hun directe omgeving, stad of land. De gedachtegang achter deze cd is om Nederlandse artiesten beter te profileren en de diversiteit van het Nederlandse hiphop aanbod extra onder de aandacht te brengen bij media, boekingskantoren, programmeurs en platenlabels in binnen- en buitenland. Een belangrijke activiteit van het project is dus het jaarlijks uitbrengen van een compilatie cd. De eerste editie van Them And The Mic bestaat uit zestien binnenlandse MC’s en 1 MC uit Zuid Afrika. Het project is een initiatief van Momo Halidi, die al eerder aan Lord Of The Mic en MC Battle werkte, Sigmar Vriesde en Alcides Da Graca. Alle drie maken ze deel uit van het “Pass The Mic Events” collectief.

Them And The Mic is een compilatie cd om onbekend talent zonder label een kans te geven. Een nadeel van een compilatie cd kan zijn dat de kwaliteit van de verschillende artiesten te ver uit elkaar ligt. In dit geval is daar geen sprake van, meer dan een uur wordt je getrakteerd op hoogstaande hiphop van artiesten uit het hele land. Qua taal is het een vrij gevarieerd schijfje. Het overgrote deel van de nummers is Engelstalig, maar er wordt ook in het Nederlands en zelfs in het Frans gerapt. Wreckitnize heeft de eer om het schijfje af te trappen en zet ook gelijk de toon van het album, een donkere underground sound komt door je speakers. De verschillende producers hebben het voor elkaar gekregen om de variatie qua beats hoog te houden. Wat opvalt, is dat vooral Rotterdam vertegenwoordigd wordt op dit schijfje. Zo komen, naast Wreckitnize, S.O.S, Jav’lin, Unorthadox, Excellent en Noah G uit Rotterdam voorbij. Een leuke afwisseling is Ajax, deze Zuid Afrikaanse rapper doet op dit album een soort van Spoken Word, wat weer wat anders is dan de tracks die je hier verder voorgeschoteld krijgt. Een andere leuke afwisseling is de Utrechtse crew 207. Deze 5 MC’s rappen op de track Verval in verschillende talen, Engels wordt afgewisseld met Nederlands en Frans. De topics zijn niet het standaard bragging en boasting. Elke MC heeft wat te vertellen. Zo heeft Wreckitnize het bijvoorbeeld over zijn liefde voor rappen, Jav’lin over depressief zijn en S.O.S heeft het over het leven dat voor niet iedereen even gemakkelijk is. Niet alle tracks zijn van dezelfde kwaliteit. Zo slaat de track Plankenkoorts van Excellent en Kimo de plank redelijk mis. Deze track is dan ook de enige die niet echt binnen de compilatie past. Niet alle tracks bevatten een MC, op de track Incredible Technique laat F.M. horen dat een instrumental ook heel boeiend kan zijn en dat het niet altijd nodig is om een MC er over te laten rappen. Opvallend is de laatste track van het album. Noah G. vindt dat er te veel diss tracks zijn de laatste tijd. Hij heeft hier een props track gemaakt waar hij iedereen noemt waarvan hij vindt dat ze respect verdienen.

Them And The Mic is een goed project geworden. Met uiteenlopende artiesten die allemaal wat anders te vertellen hebben op heerlijke underground beats past elk nummer goed binnen het geheel. Hoewel de kwaliteit over het gehele album erg hoog is, zijn de uitschieters op dit album de track van Wreckitnize en de track van Unorthadox. Het is eigenlijk heel duidelijk: iedereen die van underground hiphop houdt moet dit schijfje gewoon hebben.

*Tracklist: *
01. Wreckitnize – Love M’Ceeing
02. Ganza – Choice Of Words