Surreal & DJ Balance – Future Classic

De uit Florida afkomstige MC Surreal dropte in Augustus zijn eerste EP. De EP telt 14 sterke tracks. Geproduceerd en in samenwerking met MC’s als: Ohmega Watts, Kero One, Braille, MoO en in mijn ogen één van de beste producers Tony Stone (die onder andere veel produceerde voor Braille).
Wat direct opvalt aan de EP is dat de sound heerlijk fris klinkt. Met een titel als Future Classics zijn de verwachtingen natuurlijk hooggespannen, maar Surreal weet dit goed uit te balanceren. Het album heeft een goede balans tussen rustige beats en beats waar wat meer vaart en kracht in zit, in de hiphop wereld beter bekend als “bangers”. Surreal toont zijn skillz op rustige beats doormiddel van boeiende verhalen en persoonlijke opvattingen.
Bij de bangers kiest hij voor sterke punchlines, en een dikke vocabulairelijst opgebouwd in een sterk rijmschema… Zo luistert het album lekker weg en vraagt hij aan ’t begin van nummer Moment In Time ook of de luisteraar de EP bevalt tot op dit punt. Het is dit moment dat je tot de ontdekking komt dat je een uitzonderlijk goede hiphop cd aan ’t beluisteren bent.

Je kunt merken dat Surreal een gelovig man is, overal kom je invloeden van Jezus Christus tegen, waarschijnlijk kon ik ook daarom geen enkel scheldwoord in zijn teksten vinden. Het beste hiervan is dat dit op geen enkel moment ontbreekt door het gevoel dat de MC in zijn stem heeft en dit in combinatie met de lyrics en beats tot een geweldig resultaat weet te brengen.
Andere invloeden van Surreal zijn Dr. Martin Luther King en Bob Marley wat je terug hoort in nummers als The Proof (samen met Absalom) waarin de 2 MC’s elkaar om de paar zinnen afwisselen en elkaars lines aanvullen met een wat serieuzere tekst.

Persoonlijk favoriete tracks zijn: Each Step, zelden hoor je een dergelijk goede combinatie van piano, saxofoon, stemgeluid en lyrics als op deze track. Zelf ben ik niet echt into religies maar stoor mij zeker niet aan de inhoud doormiddel van hoe Surreal het brengt in de track.
Car and a Job is een interessante track geproduceerd door The Man Ohmega Watts die zelf ook verschijnt met zijn fijne stemgeluid op deze track. Het onderwerp is grappig en de 3 MC’s weten elkaar leuk aan te vullen.
In Moment in time zit weer een lekkere sound en word je meegenomen op een “lyrical journey” waarin Surreal onder andere vertelt wat muziek voor hem betekent.
Permanent Ink met features van Braille en Sivion is een lekkere banger met de heerlijke sample “The things I say”. Hierin vertellen de MC’s op eigen wijze waarom hun rhymes “blijvend” zijn, check het zelf uit voor een goede uitleg. Speak Facts is een lekkere Sound Providers productie waar Surreal zijn rapskillz laat zien.
Yeah Boy (geproduceerd door Kero One) samen met Theory Hazit, lekkere spittrack waarin de MC’s op hun best uit de verf komen.
Als je dan denkt dat je het beste van ’t album al hebt gehad zul je ’t waarschijnlijk mis hebben, het lijkt of Surreal al het goede voor het laatst heeft gebruikt, want in Let The Horns Blow (geproduceerd door Tony Stone) lijkt alles in harmonie te zijn: Sterke beat, sterke lyrics saxofoon en een verhaal waarin Surreal vertelt over de aankomende geboorte van zijn zoon. De tekst is heel poëtisch en trots geschreven. De beat van Tony Stone past er perfect bij en de saxofoon maakt het resterende af.

Future Classics is nu een kleine 3 maanden in mijn bezit, de reden dat ik de review niet eerder geschreven heb is omdat dit m’n eerste bijdrage aan hijs is. De plaat is daadwerkelijk grijs gedraaid, maar kon hierin weinig minpunten vinden. Het enige echte minpunt is echter dat de EP “maar” 14 tracks bevat wat natuurlijk vrij normaal is voor een EP. Voor mij is de plaat op alle vlakken geslaagd als “Future Classic”, maar om reëel te zijn is het een “contemporary classic”.

01Intro
02 Rebirth of Skill
03 Each Step