Yeah, na weer een vermoeiende nacht verder met dag twee van Splash met artiesten als Mr. Lif & Akrobatik, CL Smooth, Kool Savas, Beginner en Busta Rhymes die voor ons het meest interessant leken,

Yeah, na weer een vermoeiende nacht verder met dag twee van Splash met artiesten als Mr. Lif & Akrobatik, CL Smooth, Kool Savas, Beginner en Busta Rhymes die voor ons het meest interessant leken,

Het weer was ons goedgezind want tussen 8 en 9 was het alweer zo warm dat je spijtig genoeg je tent werd uitgebrand. Diegenen die wel een sauna gewend waren, sliepen iets langer door maar veel langer zal dit niet geweest zijn. Het ghetto terrein stond nog steeds vol met tenten en er waren er zelfs meer bijgekomen. Met urenlange rijen voor de douches besloot een slimme groep Nederlandse Hiphop heads met de taxi naar het zwembad van de plaats Chemnitz te reizen om daar na wat baantjes zwemmen heerlijk te douchen en zo frikky fresh op het terrein van Splash terug te komen.

Natuurlijk gebeurt er alleen al genoeg op het terrein zelf zonder de optredens te checken. Hierover lees je meer in een ander road report dat later zal verschijnen. Vandaag concentreerde de HIJS crew zich vooral op optredens van Wurzel 5, Franky Kubrik, Mr. Lif & Akrobatik, CL Smooth, Kool Savas, Beginner en tot slot Busta Rhymes die met Spliff Starr on stage zou verschijnen. Na wat ille merchandise binnengehaald te hebben was het tijd voor de eerste show: Wurzel 5.

Wurzel 5 was de Zwitserse act aan het begin van deze dag. Dat er ook veel Zwitsers Splash! bezoeken, bleek uit de verschillende vlaggen die zichtbaar waren in de crowd. Wurzel 5 bracht dope party Hiphop en achter de draaitafels stond een bekende; het was DJ Link die vorig jaar het DJ-werk verrichte voor Greis (een andere Zwitserse MC). Het publiek was down met Wurzel 5 en daar sluiten wij ons helemaal bij aan.

Enige tijd later was het aan de Duitse MC Franky Kubrik om de crowd te hypen. Komisch kwam deze met zijn step het podium opgereden en begon met harde pompende beats zijn show. Ook kwam zijn back-up mee in de vorm van een MC en zanger. Deze R&B neger (mijn excuses voor deze benaming, ik heb geen enkele intentie om negers een stempel te geven maar dit is om duidelijker te maken wat ik bedoel) had een hoge stem die perfect zijn recht vond in de catchy refreintjes van deze Duitse Hiphop. Wat ik bij eerdere Duitse artiesten al herhaaldelijk aantrof, was het spitten van rhymes op bestaande beats, met name die van Timbaland. Helaas werd dit optreden ook niet gespaard en liep het weer uit op een nietszeggende freestyle sessie met wacke beats om naar te luisteren. Beter bewijzen andere Duitsers wel nog even degelijke Hiphop te kunnen maken. Dit was echt zonde gezien Franky Kubrik zijn show goed en rauw was begonnen.

Natuurlijk was het weer uitkijken naar Mr. Lif & Akrobatik die samen met DJ Fackts One hun optreden als “The Perceptionists” deden. Pompende beats schalden uit de speakers wanneer Akro en Lif hun voet op het podium zetten. Mr. Lif had zijn bekende ‘volume tester’ weer meegenomen waarmee hij het publiek op hilarische wijze van zacht naar hard liet schreeuwen. Een leuke, originele manier voor contact met het publiek dacht ik zo. De chemistry tussen de drie was duidelijk tip top want ook al waren de bewegingen ietwat sloom en geïmproviseerd op het podium, ze waren uiterst lachwekkend en verzorgden ondersteuning voor hun verbale boodschap. Overigens werden we ook nog eens getrakteerd op drie nieuwe tracks die ze tevens voor het eerst in hun show hadden gebruikt. Dope shit dus want deze muziek deed menig nosebreakers (die overigens hier in kleinen getale aanwezig zijn) bouncen. Natuurlijk kwamen er enkele solo tracks van Lif en Akrobatik voorbij met als afsluiter van het optreden het tropische liefdevolle “Remind My Soul” waar de zware stem van Akro duidelijk verstaanbaar was. Deze show gaf me weer een tevreden gevoel met nieuwe hoop naar nieuwe muziek van deze heren.

Na zelf een pauze ingelast te hebben om te zwemmen, eten en dat soort dingen werd er backstage nog een naakte wildplasser gespot. Shit is wild out here man! Ik ga ervan uit dat deze Duitse bloed bezat, so blame it on the Germans! Anyway, het wachten was nu even tot CL zijn opwachting zou maken. Zonder Pete Rock ditmaal om op Splash zijn eigen solo ding te doen. Vanaf een prachtige plek had ik van bovenaf uitzicht op het podium met daarvoor de crowd. Uiteindelijk zette de DJ van CL Smooth de beats op en plots stond hij daar. Zijn krachtige uitstraling sloeg over op het publiek die hier duidelijk gecharmeerd van was. De handen waren bijna fulltime in de lucht en gingen van side to side. Dit kwam uiteraard omdat we getrakteerd werden op tracks als “Straighten Out”, “Carmel City” en de nieuwe 12" van CL kwam ook nog eens aan bod. Deze twelve bevat op de A-side de track “It’s a Love Thing” en op de B-side het nummer “Appreciate” wat desalniettemin in de buurt komt van het T.R.O.Y. gehalte. Tijdens de show sloot niet alles soepel aan elkaar waardoor CL zijn tracks zelf aankondigde. Hij verdient overigens ook nog eens een pluim omdat hij zijn show zelf neerzet, zonder backup of whatever. Alleen hij en de DJ dan hehe. De verwachte afsluiter was natuurlijk weer de klassieker “They Reminisce Over You” wat mij de derde maal tijdens dit optreden kippevel bezorgde. Een waardige afsluiter en CL genoot duidelijk net zo van het publiek als zij van hem en wat ik heel dope vond is dat hij na “T.R.O.Y.” een buiging maakte naar het publiek. Dit wederzijdse respect werd in dank afgenomen met gejoel en applaus.

Het was nu afwachten op de Duitste acts van Kool Savas en de hierop volgende Beginner. Beide bleken grote namen in Duitsland en menig Duitse Hiphop liefhebber had zich bij het podium verzameld. Opvallend is dat het bij de Duitse optredens altijd veel drukker is terwijl de optredens niet al te denderend zijn en dezelfde beats weer terugkomen. Blijkbaar houden Duitsers wel van herhaling of zo. Kool Savas vond het nodig de gehele click op het podium uit te nodigen dus zo stonden daar een man of 12 hun ding te doen. Hiphop met het gehalte van 50 Cent alleen dan slecht. Claimend ghetto te zijn, reageerde het publiek meeschreeuwend ook ghetto te zijn. Indien ze de camping bedoelde, kon ik ze geen ongelijk geven. Niet echt mijn ding dus deze Kool Savas want met taaie lome boom-bap beats kwam er eigenlijk al snel verveling in. Matige show weer waar gelukkig Beginner een einde aan maakte. Hij kwam on stage samen met een zangeres en een persoon die een dwarsfluit bespeelde waar ik zeer gecharmeerd van raakte. Dit klonk erg dope in combinatie met de blazin’ beats. Deze Hiphop, met naar mijn idee een minder dope Duits accent, klonk, ondanks dat, dope in de oren. Ik snap ook niet waarom deze beste mannen zich Beginner noemen. Voor hun een weet en voor mij een vraag dus, al met al een blazende show waar zelfs al mensen bij flauwvielen. Dit verklaart wederom hoe groot deze Hiphop leeft hier in Duitsland. Eindelijk eens geen Timbaland beat door een Duitse show heen en kon ik opgelucht ademhalen dat er toch nog hoop is voor de ietwat onbekendere Duitse Hiphop scène.

De belangrijkste vraag van vandaag is: gaat het lukken om als pers zijnde het optreden van Busta Rhymes normaal bij te wonen? Op deze vraag zouden we op het einde van de avond antwoord krijgen. Nadat tientallen meisjes via de brancard waren afgevoerd omdat zij waren flauwgevallen, zag het ernaar uit dat wij voor het podium normaal ons ding konden doen. Na een korte maar heftige toespraak van de security, waarbij duidelijk werd dat je in het bezit moest zijn van een ‘oranje bandje’ (dat hadden we) en dat je niet de flits van je camera mocht gebruiken (dat was ook in orde), zouden wij naar binnen kunnen. Inmiddels had de DJ maar wat plaatjes opgezet om het publiek op te hypen. Al gauw ging het goed mis want Busta Rhymes arriveerde ruim een half uur later dan gepland en voordat hij het podium betrad, kreeg de aanwezige pers ineens geen toegang meer. Goh waar hebben wij dit eerder meegemaakt (Redman tijdens Splash! 2003)? Met als gevolg de welbekende situatie waarbij iedereen toch een glimp probeert op te vangen van Busta Rhymes. Al met al kun je concluderen dat de security bij Splash! uit een stel barbaren bestaat waarmee je geen normale afspraak kunt maken. De show ging dan eindelijk beginnen en de beats van ‘Ante Up’ knalden door de speakers en het publiek werd nog wilder dan al eerder het geval was. Na het nodige gelul, dat eigenlijk in de hele show aanwezig bleef, kwamen de volgende tracks o.a. voorbij “Make it clap”, “Scenario”, “Dangerous” en “Fire it up”. Een half uur later on stage verschijnen en dan ook nog sommige tracks maar enkele lines lang laten duren en dit aanvullen met veel gelul, nee, de verwachtingen waren wel wat hoger gespannen dan dit. Met wat stunt- en vliegwerk hebben wij uiteindelijk toch nog wat foto’s kunnen schieten dus peep it.

Conclusie is dat deze dag alweer net zo dope was als gisteren. Individueel zal dit wel verschillen op gebied van sfeer en dergelijke, maar qua performances was het over het algemeen genieten met als uitschieters CL Smooth en Mr. Lif met Akrobatik. Na Busta konden de schamele 20.000 bezoekers van het festival zich nog vermaken met afterparty’s die categorieën tellen als Hiphop, dancehall en reggae. Op naar dag drie yo!!!

Fixtures:
Hoogtepunt: Mr. Lif & Akrobatik en CL Smooth
Dieptepunt: meer een teleurstelling Busta Rhymes
Bier: 3 euro (incl. 1 euro statiegeld)
Wc: free shit. Letterlijk
Garderobe: n.v.t.
Fotograferen: duidelijk wacht maar op die gallery!
Geluid: echt prima! Echt heel goed!
Bezoekers: rond de 20.000
Damage: 84,- euro 3 dagen incl. ticket, vuilniszakborg en camping
Cijfer: 7

Meer Reviews