Soul Supreme – Soul & Sense

De laatste tijd barst het van de remix albums en deze wijze geeft vaak enkele producers de kans om hun stempel door te drukken zoals bijvoorbeeld 9th Wonder. Na de vele remixes van “The Black Album” van Jay-Z waarbij bijna een regenboog is gecreëerd slaat de innovatieve producer Soul Supreme een andere weg in, wel alsnog een remix album maar dan van het werk van Common, en niet van één album, maar nummers van verschillende albums. Soul Supreme heeft eerder albums uitgebracht zoals “Saturday Night Agenda” en “Soulmatic” wat al een eerder remix project van hem was van het album “Stillmatic” van Nas. Dit “Soul & Sense” project, waarbij Sense refereert naar de periode van het “Resurrection” album, waarbij Common nog de naam Common Sense droeg, is een goede kans om de kwaliteiten van Soul Supreme te aanschouwen.

Een selectie tracks van de albums “Resurrection” tot “Electric Circus” zijn voor dit album gebruikt waar Soul Supreme geheel zijn eigen sfeer aan geeft. Het interessante aan Soul Supreme is dat hij niet een simpele remix maakt, maar de hele atmosfeer en dynamiek van de track aanpast. Zoals bij het nummer “Doonit” wat door middel van een soulvolle boom bap beat resulteert in een groovy track met een underground sound. Bekendere mellow en smooth tracks zoals “The Light” en “Come Close” zijn op innovatieve wijze benaderd, waar bij “The Light” aanzienlijk weinig is aangepast behalve een up-tempo beat en strings. Waarom zou je ook een winnende formule aanpassen toch? Nou aangezien dit een remix album is zou je er wel van uitgaan dat bij deze track hier wat creatiever geweest mocht zijn. Als je bij de hiphop classic “I Uses To Lover H.E.R.” aankomt lijkt het alsof de toonhoogtes zijn omgedraaid. Deze versie doet er zeker niet minder onder dan het origineel. De sfeer word omgezet van treurig naar positief en vrolijk wat best een kunst is. Ook moet ik even “The Sixth Sense” aankondigen als een snel nummer wat goed het tempo erin houdt. De scratches in dit nummer hebben een grote toegevoegde waarde. De strings van “1-9-9-9” zijn niet opzienbarend, maar hetgeen wat het met de track doet zeker wel. Deze track heeft zo?n eigen ‘sound’ dat het nooit als remix aangehoord zou kunnen worden.

Ook zijn er enkele minder geslaagde producties naar mijn weten, zoals het slecht uitgepakte “Love Of My Life” waar de beat naar de jazz neigt, wat opzich niet verkeerd is, maar de vocals van Erykah Badu raken lichtelijk uit de maat. Als je dit weg denkt, dan blijft er wel een lekkere piano sample over. Een nummer met een rock achtige achtergrond namelijk “I Got A Right To” komt ook ietwat treurig over. De vibe van het nummer met z’n ruige rock refrein gaat niet goed samen met de vredige strings en rustige beat. Desondanks haalt dit niet het niveau van het album omlaag, maar laat enkel inzien dat smaak verschilt.

Oude vocals met nieuwe beats. Simpel concept maar moeilijker dan men denkt. Wat deze release zo dope maakt, is dat Soul Supreme met zijn vrolijke strings en uptempo, jazzy beats de nummers van de oude sfeer ontdoet en er een hele nieuwe frisse sfeer omheen creëert. Soul Supreme bewijst hiermee hoeveel potentie er in deze enthousiaste producer zit en het zal mij benieuwen hoelang het nog duurt voordat ook hij doorbreekt als “One of the hottest of the moment right now.”

*Tracklist: *
02. The Sixth Sense
03. I Used To Love H.E.R.