Soul Assassins – Intermission

Na het ietwat clichématige eerste nummer, Gangsta Shit met Bun B en M1, wordt Classical ingezet met vocals door Evidence (Dilated Peoples) en Slick Jacken, wat meteen meer hoop geeft voor het album. Het nummer met de lekkere sample en de goede flow van beide MC’s had een sterk openingsnummer kunnen zijn. In ieder geval beter dan het huidige eerste nummer, waarbij de vele ‘gunshots’, pistoolgeluiden en het ‘chopped ’n screwed’ chorus weinig goeds beloven. Helaas zijn tracks als Gunshots, Rep Yo Shit en World We’re In vergelijkbaar, waardoor het album hier en daar nogal cliché klinkt.

Dat betekent echter niet dat het hele album een grote verzameling is van matige tracks. De cuts van DJ Muggs op remix van Champions, de gesamplede fluit op Fashawn’s Let Go (My Life) en de verrassend soulvolle afsluiter Matchbox brengen het niveau van Intermission omhoog. Zelfs de bonustrack is beter dan de gemiddelde track op het album, wat meteen de vraag oproept waarom het is afgedaan als ‘extra nummer’. Voor de rest kent Intermission voornamelijk nummers die verreweg van vernieuwend en fris zijn: leuk om een keer te horen, maar daarvan gaan er dertien in een dozijn.

Het album is niet zo goed als de tracklist met de indrukwekkende features doet vermoeden. Er heerst geen samenhang tussen nummers, waardoor Intermission meer als een willekeurige mixtape klinkt. Misschien dat het schreeuwen van “Soul Assassins” voorafgaand aan enkele nummers à la “Whoooo Kid” daar ook naar refereert, maar dat terzijde. Tracks als Let Go (My Life) en Champions (Remix) kennen herhalingswaarde, maar voor de rest is Intermission niet interessant genoeg om vaker in de CD-speler te schuiven. Hopelijk is Intermission slechts een ‘onderbreking’ tussen het vorige (en betere) Soul Assassins II en het volgende sterke album.

01. Gangsta Shit (feat. Bun B and M1) 2:44
02. Classical (feat. Slick Jacken and Evidence) 3:03
03. Gunshots (feat. Chace Infinite and Alchemist) 2:57