Shogun – War Chant (12 inch)

Shogun is een Aziatische MC die al vroeg in aanraking kwam met hiphop. Vanaf 1996 waar hij bij Racism Beat It op het podium stond ging het snel met Shogun. Na onder andere met Gumshoe (The Proov) gewerkt te hebben onder de naam Fly Formation is Shogun ook naast MC actief als toetsenist bij Pete Philly en de Track Addicts. Muzikaal genoeg dus en na het concentreren op zijn solo carriëre leverde dit de 12inch War Chantop.
Samen met producers als Colt (The Proov, Fly Formation) en Mr Wows (False Chordz, 124 Cypher) heeft Shogun in eigen beheer deze single uitgebracht op vinyl.

De Wows Side begint met de track Dawn Of Fate waar Shogun op een opzwepend tempo engelstalig zijn lyric spit. Shogun articuleert goed en deze tekst is erg pakkend en serieus over het leven in het algemeen. Het refrein hiervan klinkt ook prettig in de oren mede door de flow van Shogun die gelukkig accentloos engels rapt. De beat ligt lekker in het gehoor en vult het geheel van de track goed aan. Games is een track met een agressief tintje. Een lekkere beat met een oldskool vibe begeleid de tekst waarin Shogun duidelijk laat weten waarom hij ‘The Emperor’ is. Leuke metaforen en het nodige cynisme zijn hierin terug te vinden en dit maakt het nummer zeker een succes op verschillende party’s. Ook staat er op deze kant van de plaat nog een instrumental van Dawn Of Fate.

We draaien de plaat om, om zo verrast te worden door de Colt Side waar Shogun Warchant gelijk de toon zet. Meteen wordt het snelle tempo erin gezet met een zeer dope beat. Shogun z’n flow is hierop lekker strak en snel wat dit nummer met rock achtige invloed tot een zekere bounce track maakt. Een meer relaxtere beat bij de track 1978. Dit is zo’n lekker laid-back nummer waar je de tekst lekker vanuit je luie stoel op je laat inwerken. Shogun heeft een vocaal stemgeluid dat niet snel gaat vervelen en wat duidelijk te verstaan is. Een eigenschap wat bij MC’s toch wel een vereiste is. Deze kant van de plaat eindigt ook weer met een instrumental, dit keer van Shogun Warchant. Ook staat er op de plaat enkele snippets om het back forth spinning voor de DJ’s te stimuleren.

Shogun bewijst met deze 12" dat hij een MC is die staat voor wat hij zegt. Geen duistere teksten en een thug life instelling, maar lekkere straight up hiphop met achtergrond. Een plaat met betekenis dus. Deze plaat is te krijgen bij de betere cd zaken.

Wows Side:
01. Dawn Of Fate
02. Games