Scep Kendallovic – Boss Music

Een veelvoorkomende ergernis bij Nederlandse MC’s die Engelstalig spitten, is het overduidelijke accent. Soms weet de desbetreffende artiest dat nog wel te compenseren met een goede flow, stem of tekst, maar je haakt toch sneller af. Soms is een druk op de uitknop van je geluidsdrager zelfs niet meer af te wenden. Je voelt hem waarschijnlijk al aankomen: is dat bij deze Rotterdammer nou ook het geval, of juist niet? Laten we maar niet kinderachtig zijn en meteen antwoord geven: Scep spitt accentloos Engels. Geen hakketak boeren Nederlands-Engels, maar gewoon een vloeiende uitspraak. Kendallovic’ stem leent zich ook nog eens uitermate goed voor rap. Want het wordt, de teksten buiten beschouwing gelaten, nergens saai met zijn vocalen over de beat.

Voor de uitvoering dus een ruime voldoende, nu de inhoud. En daar moeten we niet teveel op letten bij Boss Music. Want bij dit album gaat het vooral om het hele plaatje. “Prop dat schijfje erin en rustig luisteren met die hap”, zo luidt het onorthodoxe advies. 52 minuten is zo lang nog niet, zeker niet bij een goed verteerbare sound als dit. Vooral de refreinen liggen lekker in het gehoor, al moet het je wel liggen. Net als het gehele album overigens: Boss Music is in vergelijking met veel andere releases uit Rotterdam wat cleaner. Het is vooral feel-good muziek zonder veel diepgang: goed voor de zomer. Dankzij de variërende producties kan Scep steeds weer een kwalitatief hoogstaande track afleveren. Of het nou bangers (123, John Gotti_) of rustige tracks (_Pump Up Your Radio, Protect Me) betreft. Minpunt is wel dat het tekstueel allemaal wel heel oppervlakkig blijft, wat meer diepgang had geen kwaad gekund. Want uiteindelijk komt het toch neer op bragg & boast, chillen en de straat. Is niet erg als je er van houdt, maar bij veel zal het niet kunnen gedijen.
Gelukkig bevat Boss Music bijna allemaal producties die prima in orde zijn. Met uitzondering van een paar wat dirty south aandoende beats, is het allemaal lekker soulvol en fris. Vooral de producties van Crazy A (Gangster), Marlon Nelstein en Excellent hebben een lange houdbaarheidsdatum.

Toch breekt het gebrek aan echte inhoud Boss Music op. Het is leuk om deze plaat hooguit een keer of 5 te draaien, maar daarna is het dan ook mooi geweest. Hopelijk zit in het volgende album meer diepgang, want met de sound is weinig mis. In Nederland zou dit album nog wel eens spijkers met koppen kunnen slaan als het wat bekender wordt. Of Scep ook internationale potentie heeft, is nog maar de vraag. Er lopen in de Verenigde Staten namelijk zat rappers rond die hetzelfde kunstje doen.

02. Gangster
03. Can’t Stop We ft, Mega D
04. Pump Up Your Radio