Rotjoch laat zowel oude garde als nieuwe generatie ouderwets lekker rappen

Het zijn niet alleen beats en rhymes die de klok slaan op Float, het debuutalbum van Angelo Diop, beter bekend als Rotjoch. Op diverse nummers laat de 101Barz-presentator een serieuze boodschap achter.

Blijf uit de buurt van wolven in schaapskleren die willen meeliften op het tegenwoordige succes van de Nederlandse hiphopindustrie, predikt de geboren Amsterdammer. Sinds rappers miljoenen ‘streams pakken’ met hun muziek, staan platenlabels, sponsoren en tv-shows voor hen in de rij. En dat terwijl nog geen vijf jaar geleden rappers hooguit werden gevraagd een drugsdealer te spelen in een goedkope B-film. Op Nacht Op Ibiza waarschuwt hij de luisteraar voor de zogenoemde culture vulture.

Geen fratsen

“De game is van ons”, briest Rotjoch. Hij kan op Float niet genoeg benadrukken dat we hier getuige zijn van ‘die echte hiphopshit’. Een predikaat dat sinds jaar en dag aan diverse definities onderhevig is. Want ja, wat is anno 2022 eigenlijk ‘echte hiphop’? Het moet gezegd: als het gaat om een groep van 35 hongerige rappers die strijden om wie de meeste skills in huis heeft, dan zijn we bij Float aan het juiste adres.

Een andere ergernis van de inmiddels 40-jarige Rotjoch is namelijk dat rappers tegenwoordig meer bedreven zijn in zingen dan rappen. Dat gebeurt dan ook nog eens over bubblingbeats en begeleid door autotune. Zulke soort fratsen komen er op Float niet in. Inderdaad, op het album van Rotjoch, die samen met vijf andere producers de beats en daarnaast enkele intro’s voor zijn rekening neemt, wordt gewoon ouderwets gerapt. Ook door de nieuwe generatie rappers.

Mula B en KA springen eruit op Verdien Model (“Ik drink die alcoholini, beetje shishalini, rijd richting Stationsweg voor een panini”), toch zijn het nog altijd de veteranen die op Float de dienst uitmaken. Zo wordt op Smoke als vanouds ge-brag & boast door Adje, Rocks en RBDjan (“Van de straat tot je de bodem van de sloot ziet, homey, neem het aan van een OG”) en maakt Hef op Nog Een Check duidelijk waarom hij de stoerste gast op het album is: “Ik ben ergens op Ibiza, kip van Noni en een pizza!”

Een opvallende verschijning op Float is Lil Kleine. Niet vanwege zijn matige bijdrage op het eerdergenoemde Nacht op Ibiza (weinig verrassend over bitches en money), maar het feit dat hij om bekende redenen al een halfjaar geen muziek meer heeft uitgebracht. Tussen de opnames op Ibiza en de release zat voor hem een tumultueuze tijd. Het heeft de gastheer er klaarblijkelijk niet van weerhouden de gecancelde rapper van de tracklist te schrappen. Laten we die loyaliteit dan ook maar scharen onder de noemer ‘echte hiphopshit’.

Geplaatst door bowie op 8 september 2022