Rob Swift – Wargames

New Yorkse turntablist Rob Swift is onderdeel van het vermaarde turntablist-collectief de X-Ecutioners, heeft samengewerkt met jazz-legende Herbie Hancock en heeft tevens een aantal solo-albums op zijn naam staan. Wargames is eigenlijk één groot politiek statement, iets dat toch op zijn minst opmerkelijk is voor een artiest die in feite instrumentale muziek maakt. Swift maakt echter veel gebruik van geluidsfragmenten en gastvocalisten om zijn visie kracht bij te zetten.

Na de “Intro” en “Mad Bombers” (een speech van ons aller favoriete president Dubya) start het album met “A Terror Wrist,” een op de overbekende drumloop van "Synthetic Substitution (denk aan Ultramagnetic Mc’s “Ego Trippin” of “O.P.P.” van Naughty By Nature) gebaseerd scratchnummertje waarin een paar lines van Big Daddy Kane’s “Raw” al scratchend door elkaar worden gehusseld ("Here I am! "A terrorist! "create chaos and mayhem!). Dope woordspeling natuurlijk, om het nummer “A Terror Wrist” te noemen. Daarna weer een speech van Bush die overgaat in het langzame, slepende “America’s Past Time” waarin Swift melodieën en geluiden in en uit de track scratcht en op deze manier een mooie mysterieuze track in elkaar zet. Wat “Another Friendly Game” met Large Professor op het album doet snap ik niet zo goed. Feitelijk is het nummer praktisch hetzelfde (in ieder geval Extra P’s vocals en de beat/het arrangement) als “Just A Friendly Game Of Baseball” van Main Source van het legendarische album “Breaking Atoms.” Dat nummer gaat over police brutality en past op zich qua thematiek wel tussen de rest (misbruik maken van macht), maar is amper een nieuwe track te noemen. Prachtig is het minimale “Dream” van undergroundmc Breez Evahflowin, waarop de mc zich van zijn meest introspectieve kant laat horen. “The Holy Trinity” is een rauwe track met Swift’s oude maatje Akinyele die zoals we van hem gewend zijn heel rauw voor de dag komt. Ook op deze track maakt nieuwkomer Prints Haze een goede indruk. Zeer dope is het cut and paste instrumentaaltje “Vietnam?” waarop Swift al scratchend een link legt tussen de oorlog in Irak en die in Vietnam 30 jaar geleden. Zoals op meerdere tracks maakt hij gebruik van een scratch van Mobb Deep ("It’s similar to Vietnam!) en met een sinistere viool scratch/sample en de “Big Beat” breakbeat komt de boodschap duidelijk over!

“Wargames” is een behoorlijk zware plaat geworden en je moet wel in de stemming zijn voor politiek getinte muziek en veel flarden van speeches van Bush. Muzikaal is er een hoop te genieten op dit album, maar heel veel van Swift’s arsenaal aan technieken krijgen we niet te horen. Nou is de turntablist altijd iemand geweest die niet meer doet dan nodig is en vooral live veel doet aan het show-element (bodytricks etc.), maar hij had best iets meer virtuositeit in de strijd mogen gooien. De gastbijdrages voegen allemaal wel wat toe aan dit toch wel sterke album. Fans van Turntablism en de boodschap van bijv. Immortal Technique; check “Wargames” zeker!

02. Mad Bullets
03. A Terror Wrist (feat. DJ Melo D)
04. The President Is Speaking