Rize

We rize. The sky is the limit.

De regisseur gaat in deze documentaire op zoek naar de roots van Clowndancing en Krumping en vindt die in de buitenwijken van L.A. Hij ontmoet de grondlegger van Clowndancing Tommy the Clown die kinderen op straat vermaakt en bezig houdt. De battle spirit tussen Krumpers en Clowndancers wordt blootgelegd tijdens interviews en tijdens een battle in een mega-hal onder begeleiding van luidscheeuwende crew- en familieleden.

LaChapelle is vooral bekend vanwege zijn digitaal opgepoetste modefotografie, albumcovers en gelikte videoclips. Voor zijn foto’s en video’s hanteert LaChapelle ruimschoots Adobe’s digitale (kleur)correctiepalletten, maar “Rize” is volgens de openingszin verschoond gebleven op het gebied van beeldversnelling.
Via de regie van Christina Aguileira’s videoclip “Dirty” is LaChapelle in aanraking gekomen met Krumpers en Clowndancers uit de buitenwijken van L.A.
Tijdens de introductie van deze docu over deze energieke en soms agressief aandoende dansstijl worden de rellen in L.A. van 1992 gebruikt voor beat-em-up imitaties door Krumpers. Tommy the Clown blijkt de grondlegger van het Clowndancen. Hij probeert positiviteit in denken en handelen over te brengen aan hangkids en jongeren. In energieke kringen vergelijkbaar met breakdance battles uit New York uit begin jaren tachtig wakkert hij het competitie element aan bij kinderen. Danskwaliteiten worden gebundeld in crews die het tegen elkaar opnemen tijdens battles ’s avonds op straat. Ook jonge kinderen beheersen de heftige dansstijl gekenmerkt door heftig schuddende onder- en bovenlijven. Onder een begeleidende monotone muziek wordt een vergelijking met Afrikaanse stammendans gemaakt. Beschilderde gezichten en bovenlichamen benadrukken de sterke fysieke uiting van gevoelens. De Krump en Clowndance scene in L.A. wordt geïllustreerd door beelden van een dancebattle tussen twee vrouwelijke leden tussen Krumpers en Clowndancers in een enorm theater waarbij het uitzinnige publiek bestaat uit families en vrienden van de dansers. LaChapelle wil laten zien dat Krumping en Clowning draaien om het omgaan met en fysiek uiten van gevoelens. De hoeveelheden energie van de dansers blijken ook buiten de kring soms moeilijk te kanaliseren. Niet alleen het leven buiten de Clowning en Krumpingscene is hard, maar ook de scene zelf wordt gekenmerkt door agressie. Dit blijkt wanneer de overwinning van de Clowns bekocht wordt door een inbraak in het huis van Tommy de Clown.
Er wordt letterlijk snelheid geminderd in de film wanneer een begrafenis in beeld wordt gebracht van een per ongeluk neergeschoten meisje door een bende. Slow-motion beelden van dansende lichamen die rouwgevoelens dienen te kanaliseren; “We rize, no matter what happens”.

Door het felle kleurgebruik en de voortdurende vette soundtrack kijk je “Rize” in één keer uit. Degene die na het zien van deze film nog kan stilzitten.
Voor hiphoppers, dans- en (sub)cultuurliefhebbers een must-see-right-now!

Duur: 86 minuten