Pete Philly & Perquisite ijzersterk in het theater

Het succesverhaal van Pete Philly & Perquisite kan door hun theatertour worden uitgebreid met een nieuw hoofdstuk. Het Rotterdamse Zuidplein is al een aantal weken uitverkocht als Pete Philly & Perquisite hun tweede show gaan spelen. Wanneer het vrij jonge, maar diverse publiek zijn plekje opzoekt, valt het op dat de hoofdrolspelers van vanavond al op het podium te vinden zijn.
De podiumopstelling verraadt dat er o.a. een live band en een DJ de show zullen ondersteunen. Een voor een druppelen de bandleden binnen alsof het een oefensessie betreft, een ietwat vreemde setting. Wanneer Perquisite en DJ PCM de jam instarten en Pete Philly op vocaal vlak van zich doet spreken, lijkt de show te zijn begonnen. Het idee achter deze setting, licht Pete Philly zelf toe, is dat zij het publiek willen meenemen naar hun eigen wereld. Bij een theatertour hoort natuurlijk ook een decor. Maar in dit geval kan je hier eigenlijk nauwelijks van spreken, want het is erg minimaal. Wie goed kijkt ziet het dakterras waar Pete vaak zijn teksten schrijft en de slaapkamer van Perq waar hij zijn beats maakt. Pete Philly laat het aanwezige publiek weten wat zij kunnen verwachten: een stukje hiphopgeschiedenis en tracks van Mindstate en het laatste album Mystery Repeats.

Het begin mag dan wel wat rommelig overkomen, maar wanneer de complete band eenmaal aan het spelen is ontstaat er een complete en zeer strakke show. De avond wordt opgesplitst in twee shows waarvan de ene staat voor Mindstate en de andere voor Mystery Repeats. De eerste set is vrij laidback en de artiesten kunnen na iedere track rekenen op veel gejuich en geklap. De tracks afkomstig van Mystery Repeats worden ondersteund door de prachtige klanken van het aanwezige strijkkwartet dat zich aandient als een echte meerwaarde. Na een korte pauze is het tijd voor een korte hiphopgeschiedenisles onder leiding van DJ PCM (Pitch Controller Mitch). Op een hoog tempo is er een goede interactie tussen Pete en DJ PCM waarbij de ene naar de andere klassieker de revue passeert. Ondanks dat het publiek op het rode pluche zit, is er volop interactie tussen artiest en publiek. De sfeer is zodanig goed dat je bijna zou vergeten dat je in een theater zit.

Pete Philly: “Hiphop is het enige genre waarbij het publiek en de artiest samen de show maken.”

Pete Philly toont zich de gehele avond een entertainer pur sang en is ook niet bang om zich kwetsbaar op te stellen in de intieme theatersfeer. Als de track Amazed op het programma staat, geeft Pete aan best wel bang te zijn om het nummer te performen, het is pas de tweede keer dat het nummer live gedaan wordt. Naast Amazed wordt iedereen in de zaal o.a. getrakteerd op Time Flies, Believer en de nieuwe single Empire.
Het echte hoogtepunt kan op de naam geschreven worden van Perquisite die met zijn cello voor een gruwelijke solo zorgt en het publiek bijna letterlijk op de banken krijgt.

Na een hevige vraag om meer komen Pete Philly & Perquisite nog een keer terug op het podium om het toepasselijke nummer Grateful ten gehore te brengen. Ten slotte nemen Pete en Perq het publiek mee naar het begin met Selfreflection die afkomstig is van de EP: Pete Philly & North West Metropolis. Dit betekende de eerste samenwerking tussen beiden. Het was een mooie avond waarbij hiphop eens te meer haar positie opeiste in het theater. De grote rij bij de merchstand na afloop bevestigde alleen maar de populariteit van hiphop, maar vooral natuurlijk van Pete Philly & Perquisite.

Geplaatst door bowie op 21 april 2008