People Under The Stairs – Stepfather

Wanneer ik aan People Under The Stairs denk, denk ik aan een zonnige namiddag op een terrasje, een koud biertje en mooie vrouwen. Sinds de jaren 90 is dit duo al bezig met hiphop, ze genieten lang niet de gewenste naamsbekendheid, maar een feit is dat de naam People Under The Stairs zeker bij menigeen een belletje doet rinkelen. Rappers/producers/mixers Double K en Thes One hebben in de loop der tijd een eigen style gecreëerd vol met die jazzy en funky sound die ze verwerken in hun beats. Na de albums Next Step, Question In The Form Of An Answer en O.S.T. komen Double K en Thes One met hun vierde full length album genaamd Stepfather.

Het heeft vier jaar geduurd na hun laatste album O.S.T. De mensen die redelijk bekend zijn met het werk van dit duo weet dat ze zich niet meer hoeven te bewijzen en weten ook dat P.U.T.S staat voor funk en jazzy beats.
Wanneer je dit schijfje in je cd speler stopt, word je overspoeld door gemengde gevoelens. Het lijkt alsof ze met dit album qua geluid een heel andere weg in zijn geslagen. Na de intro begint het album met Step In, een neurotische orgel sample op een te snelle beat laat je weer kennis maken met het duo. Na dit redelijk misplaatste nummer, vervolgt de plaat met Pass The 40. Dit klinkt meer op een mislukte clubhit. Het album schopt dus zwak af en bijna heb ik de neiging om dit schijfje uit het raam te gooien, want dit is dus niet wat iedereen gewend is van de heren en dit is ook zeker niet wat men wil horen.
Gelukkig is dit schijfje in mijn cd speler blijven zitten, want vanaf de track Flex Off bevestigen People Under The Stairs al het positieve wat hierboven beschreven staat. De jazzy en funky beats komen weer voorbij en Double K en Thes One zijn vanouds weer helemaal in hun element. Dit album heeft veel verschillende invloeden; als je goed luistert, hoor je invloeden van disco, reggae, de gebruikelijke jazz invloeden en zelfs wat P Funk. Om de P Funk wat meer naar voren laten komen hebben ze een samenwerking met George Clinton op de track The Doctor And The Kidd.
Tekstueel zorgt P.U.T.S er nooit voor dat je je verveelt. De rijmschema’s zitten goed in elkaar, maar ook de topics zijn zeer gevarieerd. De gebruikelijke ‘have fun and party’ tracks zitten er tussen en die misstaan het album ook zeker niet, maar ze hebben het nu wat meer afwisseling in hun topics.
Ze gaan met de track Days Like These op de serieuze toer, waar ze het over hun jeugd hebben, die niet altijd even goed was, maar waar ze wel blij mee waren. Verder zit er een track tussen (Eat Street) die wordt opgedragen aan al het eten waar Double K en Thes One altijd van genieten.
Over eten gesproken, Jamboree part 1 en part 2 gaan over een barbecue die gehouden wordt. Part 1 gaat over de opzet er van en part 2 gaat over het einde van de barbecue. Er zitten ook verschillende beats in die precies bij de sfeer passen, de manier van verwoorden en de beats laten je haast denken dat je er zelf bij bent. Verder dragen ze een track op aan MC’s uit LA die bekend waren toen het duo begon in de track LA9X. Qua gastrappers doen ze het minimaal, zoals gezegd doet George Clinton mee op één track, maar verder doet het duo het hele album samen, wat het album ook alleen maar ten goede komt.

Naast een cd bevat Stepfather ook een dvd. Deze dvd bestaat uit een aantal onderdelen, zo heb je History of the P.U.T.S. Hier wordt de geschiedenis van de formatie verteld door Double K en Thes One. De plaats waar ze elkaar leerden kennen wordt er getoond, de huizen waar destijds de verschillende albums zijn opgenomen komen terug. Verder komen er een aantal beelden van een tour die ze na de verschillende albums hebben gedaan langs.
Een ander onderdeel op de dvd is Ice Castle 2001. Dit is een film die is opgenomen en geproduceerd door de People Under The Stairs. Het is een soort home video waar men allemaal raadsels moet oplossen om uiteindelijk een Ice Castle te krijgen.
In The Studio is een onderdeel dat eigenlijk wel voor zich spreekt. Hier krijg je te zien hoe onder andere het album Stepfather is opgenomen. Je ziet ook verschillende beats die worden gemaakt door zowel Double K als Thes One.
Sideproject Videos zijn een aantal projecten door Thes One dat verder niets met de P.U.T.S te maken heeft.
De dvd is een leuke extra, vooral de geschiedenis van Double K en Thes One is erg interessant. Alleen is het zo met elke dvd die bij een cd zit; het gaat uiteindelijk toch om de muziek, je zal de cd nooit vanwege de dvd aanschaffen.

De eerste nummers zijn even schrikken, maar Stepfather is weer een uitstekend album geworden van de People Under The Stairs. Je wordt als vanouds weer getrakteerd op die heerlijke jazzy en funky beats met erg goede lyrics van Double K en Thes One. De dvd is een leuke extra, maar helaas niet meer dan dat. De zon en het lekkere weer komen er aan dus wanneer je lekker van het weer geniet met een koud biertje in je hand dan mag deze cd gewoon niet ontbreken.

02. Step In
03. Pass The 40
04. Pumpin’