Pan-Afrikanz ft. DJ Threesixty – Pre-Skool Mixtape

De Pan-Afrikanz is voor mij sinds 2006 een act om in de gaten te houden. Als voorprogramma van de Eredivisie tour destijds maakten Taziyah (MC/producer) en Iyahmin (MC) een prima indruk. De Pre-Skool mixtape is een uitgebreid overzicht van de afgelopen jaren.

DJ Threesixty heeft dit overzicht prima aan elkaar weten te draaien. Normaliter ben ik geen fan van mixtapes, maar bij deze is dat toch wel anders door de constante toevoer van kwaliteit. Ondanks dat 62 minuten voor een mixtape redelijk aan de lange kant is, blijft de mixtape goed verteerbaar.
Reden voor dit is de lengte en diversiteit van de tracks. De vaart blijft er lekker in omdat veel tracks niet langer duren dan twee minuten. Daarnaast wordt het duo beïnvloed door vele factoren, wat terug te horen is in de muziek. Er is gebruik gemaakt van een spectrum aan samples, stijlen (reggae, soul, funk en jazz), geluidsfragmenten en hoe kan het ook anders: Afrikaanse invloeden.
Het verdient waardering dat DJ Threesixty deze roetsjbaan tot een geheel weet te smeden. Waar hij op de Most Offical Mixtape soms teveel als host aanwezig was, valt dat nu reuze mee. Hier en daar hoor je een shout-out, maar gelukkig wekt dat zelden ergernis. Sterker nog: het voegt vaak wat toe aan de vibe. O ja, er is geen reden voor paniek wanneer je een blik werpt op de tracklist. “Goedemorgen, 11 interludes???” Dat klopt. Maar als je de tape van begin tot eind draait, dan merk je amper dat er (vervelende) interludes tussen geplakt zijn.

Groot nadeel van dit alles is wel dat veel onderwerpen een beetje verloren gaan in de aaneenschakeling van tracks. Door de geringe lengte van tracks heb je vaak niet eens de tijd om in het onderwerp te komen. Gevolg: de boodschap gaat voor een groot deel verloren. Toch kun je je wel een redelijk goed beeld vormen van dit duo. “You can hear the boombap, Afrikan drums and hi-hats,” vat het geheel qua sound perfect samen. Op tekstueel gebied profileren Taziyah en Iyahmin zich als zelfbewuste en kritische vrijheidsstrijders die vechten tegen racisme.

Met een album op komst kunnen de Pan-Afrikanz trots zijn op dit overzicht. Met tracks als Afrikan Drumz, Journey (met GMB, Concrete & aDiSon (SOS) en Starsz heeft het duo een paar juweeltjes van stal gehaald. Volgens mij is de missie van de Pan-Afrikanz redelijk geslaagd: na het luisteren de Pre-Skool mixtape weet je precies waar dit duo voor staat.

Download de mixtape van www.myspace.com/panafricans

01. Pre Skool Intro by DJ Threesixty
02. Wise mindz formulize (Taziyah)