Als je had gekeken wie Mula B was, zou je zijn problemen hebben gezien

“Ben er weer, Moes!”, fluistert Mula B als zijn album aanvangt. PRIX D’AMI is de opvolger van Meester Plusser, dat in 2018 verscheen. Hij heeft niet alleen sound-wise maar zeker ook op rapgebied een grote invloed gehad op hoe het geluid zich afgelopen decennium heeft ontwikkeld. Snappy en venijnige bars, flows als een mitrailleur, unieke slang en dito wordplay typeren hem als rapper. En hoewel hij voor dit album een volwassen slag slaat, is het nog steeds drugs én geld wat de klok slaat in Den Haag: “Ik had die kwali, maar jij wou goedkoper / nu is die lijn die je had naar de klote.”

Een voorbeeld voor vele van zijn generatiegenoten dus, waardoor zijn geluid vaak gekopieerd werd. Voor Mula B, Hicham Gieskes in het echte leven, is dat onbegrijpelijk, horen we al vroeg op zijn nieuwe album. Waarom mensen zijn leven zouden willen leiden én daarbij lijden is hem niet duidelijk. “Waarom wil je mij zijn? ‘k heb alleen maar hoofdpijn (…) ik was broke, toen wou ik rijk zijn / nu ben ik rijk en wil ik vrij zijn.”

Mula kwam op met Wilde Westen, in een duo samen met rapper Louis – later LouiVos. Hun eerste plaat D&G uit 2016 groeide uit tot klassieker, net als hun gezamenlijke rapsessies bij diverse platformen en radiostations. De leden van Wilde Westen, ook onder meer 3robi en Bartofso, beweegden zowel solo als in groepsverband. De chemie was niet te ontkennen, de rapstijlen – vurig aan Mula’s kant en droog en relaxt aan Louis’ zijde – matchten bijzonder fijn. Toch ontstonden er scheurtjes in kamp WW. Deze generatie mc’s verliet al snel het schip en vond grotendeels onderdak vond bij andere labels of een eigen platform. Daarmee verdwenen ook de gewilde collabo’s tussen de voormalige leden onderling grotendeels van het toneel.

Zo heeft Mula onlangs alleen nog maar met ‘Vos’ gesproken via een advocaat, vertelt hij in de titeltrack. Op sfeervolle fluiten en getokkel diept hij het relatieverloop uit; van het moment dat ze tweemans een overval pleegden tot de tijd waarin de een simpelweg meer tijd in de relatie kon steken dan de ander. Haat is er overigens allerminst: “Of zit ik zelf fout en zie ik het niet? Want als ik win en jij verliest, dan vier ik het niet.” Hoe Mula verder wil laat hij in het midden, wat de luisteraar ook precies tussen Mula en Louis plaatst.

Soortgelijke zigeunergitaren keren vaker terug, voornamelijk dankzij procer Trobi. Op MOES MONTANA bijvoorbeeld, waarop de gastheer ons even herinnert aan zijn hit Bandolero. In een heerlijk swingende flow blikt Mula ook weer terug op zijn troebele verleden. “Kijk wie ik was en je zag m’n problemen / Kom niet van pas, pas als jij wat moet lenen / ken die systemen, je bitch wil me claimen / ’t is geven en nemen, maar geef d’r problemen / ben daarna verdwenen, geen tijd om te spelen / ben bezig met delen, zoek paars en die gele.”

Samen met Trobi en oude homie IlliasOpDeBeat vindt hij manieren om weer pionierend te werk te gaan. We horen ritmes die in Nederland nog nooit zijn uitgevoerd en samples die voor de release van dit album onaangeraakt waren. Hier klinken melancholische toetsen onder een Jonna Fraser-featuring, daar zijn er ronkende 808’s, met Emms berijdt hij vrolijke afrobeats en met Qlas & Blacka slaat hij een brug tussen een afro-ritme en drill. Zijn agressieve delivery (met GEEN VRIENDEN als hoogtepunt!) maakt regelmatig ruimte voor experiment met melodie en voor reflectie op beschadigingen die hij in het verleden opliep.

En zo levert Mula B een plaat waarop al zijn vaardigheden samenkomen; elke Mula-fan haalt hier waarschijnlijk weer andere favorieten uit. Festival-anthems? Check de laatste twee – al uitgebrachte – tracks. Je wilt persoonlijke verhalen? Dan zit je gebakken met de titeltrack en HEARTLESS. Wil je die vuige Agga-trap horen? Zet je gewoon BALLIE of GEEN VRIENDEN op. Een melodischere variant? Dan is VLIEGENDE KEEP je tune.

Zijn rapstijl is flitsend als altijd, maar kraakt hier en daar ook van emotie. Mula B laat zijn schild zakken. De pijn eronder wordt steeds beter zichtbaar. Samen met zijn team van producers verlegt hij stiekem weer de grenzen van hiphop. Tussen de piano-trap en tokkelpartijen door horen we meer van Mula dan ooit. Over zijn huidige gezinssituatie, verbroken vriendschappen en zijn ervaringen op straat. Op PRIX D’AMI roetsjt hij door sferen en biedt een voorzichtig kijkje in zijn troebele verleden en huidige, beschadigde zelf. Beschadigd, maar niet verbitterd.

Geplaatst door bowie op 25 februari 2022