MellaMell – Die Kleine

Wat eigenlijk meteen opvalt aan het beluisteren van Die Kleine is de hoeveelheid swagger van deze MellaMell. Met een geheel eigentijdse stijl wordt er op de tracks gerapt. De producties zijn goed uitgewerkt en erg gevarieerd. Next Best producer SiKe neemt merendeel van de producties op zich, maar ook producers Tease en Black.H nemen deel aan Die Kleine.

Vlammen is de eerste track van Die Kleine, de sfeer is meteen al duidelijk: dit is geen mixtape van koetjes en kalfjes rap. Samen met Rocks en HitteSpitter Flex geeft MellaMell aan dat er in Amsterdam (ondanks het weer) wordt gevlamd. Dat er vele indrukwekkende featurings op deze mixtape staan (o.a. Salah Edin, Rocks, HitteSpitter Flex, RBDjan) betekent niet dat MellaMell zelf geen nummers kan dragen. Op tracks als Probleem en Rust In Vrede laat hij zien dat hij in zijn eentje ook mooie nummers kan maken. In Probleem beschrijft hij op een duistere beat van producer SiKe de problemen die hij in het leven is tegengekomen. Ook hier is de swagger van deze rapper goed te horen ondanks dat het een serieus nummer is. Bij het nummer Broertje is er een featuring van rapper Salah Edin te horen. De meeslepende beat en de bekende rustgevende stem van Salah Edin blijken en goede combinatie te zijn. Na het nummer Geflesht, waarin lekkere drums en een eveneens lekker in het gehoor klinkende MellaMell te horen zijn, is het tijd voor Danger, waarin DJ Illskills te horen is als een energieke host. HitteSpitter Flex geeft een goede bijdrage aan het nummer. De energie van deze track komt direct naar boven, met pistoolschoten, goede samples en zware baselines, is dit een keiharde productie van de mensen van Next Best.

Die energie vervolgt zich daarna in de nummers Niks Te Maken Met Jou, Weet Wat Je Zegt en 666(Fuck Em) Met de THC-member RBDjan en eveneens HitteSpitter Flex. In het nummer Straten Op De Map is er voor het eerst een vrouwelijk collabo te horen. Siham Benna neemt het refrein met een aangename stem voor haar rekening. Op het nummer Rust In Vrede is weer een serieuze MellaMell te horen. In het nummer hoor je hoe MellaMell met veel emotie over zijn naasten overledenen vertelt. Jammer genoeg duurt het nummer maar anderhalve minuut.

Die Kleine is een mixtape met genoeg variatie voor hiphop liefhebbers. Hoewel de nummers vaak betrekking hebben tot het straatleven, is dit geen gewone straatmixtape. Jammer is wel dat sommige refreinen ietwat simpel zijn, maar dat is slechts een kwestie van smaak. Ondanks dit, is het de swagger van deze MellaMell die de voortouw neemt. Al met al heeft Die Kleine genoeg nummers die goed in de oren klinken en producties die het vooral goed zouden kunnen doen op het podium. Het wachten is op de volgende release van deze rapper.

Downloaden doe je hier en hier.

02. Vlammen Ft. Rocks & HitteSpitter Flex (SiKe Beat)
03. Probleem (SiKe Beat)