‘Medaille’: Broederliefde gaat met opgeheven hoofd hun tweede decennium in

Trots is misschien wel hét thema dat ‘de nieuwe Broederliefde’ typeren. Medaille is een album waarmee de Rotterdamse vriendengroep terugkijkt op een bewogen decennium. Ze vierden succes met tientallen grote club- en festivalkrakers en grote optredens, maar kennen ook de andere kant van de medaille. Maar met die medaille om, lopen ze een ereronde.

Zowel op persoonlijk als zakelijk vlak maakten de leden van de groep de afgelopen tien jaar echter ook genoeg strubbelingen mee. Van afgelaste stadion-optredens en de financiële strop die erbij kwam kijken tot verbannen worden van de Bevrijdingsfestivals.

Toch komen ze eruit als winnaars; de jongens hebben het tenslotte samen geflikt. Op hun nieuwe album wordt gerend alsof ze ‘op hun laatste barkie zitten’ en er wordt gedanst alsof corona niet bestaat. Met nummers als Vuur en Zagalo bouw je gemakkelijk een feestje in de huiskamer – of met het huidige weertype in je tuin. Voor Young Boss wordt zelfs een sample uit Bilal Wahib’s megahit Tigers geleend.

De plaat staat voor de complete range van Broederliefde en gaat alle kanten op. Daarnaast kent ‘ie meer featurings dan ooit. Heavy-hitters als Frenna, Lijpe en Sevn Alias, maar ook Bryan MG, Ocs en Yade Lauren doen mee. Vele producers nemen plaats achter de knoppen. Spanker, FRNKIE, Project Money, Orphio, Sam Breez, Avenue en Architrackz, en dan is het rijtje nog niet eens compleet. Het is dan ook knap dat Medaille met twintig nummers en een speelduur van bijna 75 minuten een soepel lopend geheel is geworden.

Broederliefde laat zich ook van een andere kant zien op Medaille. De plaat opent met een fragment waarin de moeder van een van de jongens haar zoon toespreekt over hoe je altijd in je talent moet geloven. Er worden excuses gemaakt aan de geliefden voor hun egoïstische gedrag in hun relaties. En tegen het einde van het album geven een paar groepsleden toe emotieloos te kunnen zijn tegenover het andere geslacht.

Er wordt gefeest, maar het zijn juist de momenten waarop de jongens een boekje opendoen die de welkome balans geven aan Medaille. De finale spelen ze met opgeheven hoofd. Letterlijk: met de remmen los beginnen ze aan hun tweede decennium als Broederliefde. Medaille is hun ereronde in audiovorm.

Geplaatst door bowie op 26 februari 2021