Mac Miller – Watching Movies With The Sound Off

Het eerste verschil met zijn eerste album is dat er op deze plaat featurings te vinden zijn, waar dat op Blue Slide Park niet het geval was. Ook treedt Mac Miller naar voren als (executive) producer op het album, waarmee hij meer zijn persoonlijke stempel drukt als op zijn debuutplaat. Hij heeft onder zijn alias Larry Fisherman het afgelopen jaar al geproduceerd voor diverse artiesten en dat pakte niet slecht uit.
Op albumopener The Star Room horen we Mac op een ingetogen wijze vertellen hoe het voelt om door de scene als buitenbeentje te worden gebombardeerd en dat hij nog altijd niet op zoek is geweest naar een deal met een groot label. De track is een perfecte introductie van Watching Movies: het album biedt introspectie, maar Mac wordt nergens te persoonlijk. Integendeel; het ene moment verheerlijkt hij zijn drugsgebruik (Went from posted on stoops to smoking on roofs / I came from that basement now look at this view rapt hij in Red Dot Music met Action Bronson, die Mac trouwens doet verbleken met zijn gruwelijke delivery) terwijl hij op The Star Room God dankt voor het feit dat hij een toekomst heeft. Echter moet hij nog wel bidden dat hij die niet verspilt met dronken zijn.

Op Watching Movies maken we kennis met de lyricist die zich de afgelopen tijd tot de popartiest Mac Miller heeft ontwikkeld. Die verandering merkt ook Miller zelf: hij laat Loaded Lux halverwege het album al rappend vragen wat er gebeurd is met Easy Mac (het eerdere alias van Miller) die bekend stond om de ‘cheesy raps’. Het zorgt voor een leuke en boeiende interlude. Ook de rest van de gastartiesten zet een goede prestatie neer. Zo komt TDE-rapper Ab-Soul op Matches beter voor de dag dan op Acid Rap van Chance The Rapper. Matches draait geheel om het neerzetten van toffe flows. De manier waarop Mac hardop nadenkt over het missen van een opleiding en dat verpakt in een snelle flow, is indrukwekkend:

Dodging my death
Confident kid, I was trying to grow up with the best
Watching my step
Never know college but could find me nodding off always on test-day
I coulda been a great graduate
Woulda got one of those hoes from the Bachelor
Coulda been smart
Coulda been a doctor
Life full of drama, little soap opera..

Uitschieter is de bijdrage van (eveneens TDE-member) ScHoolboy Q, die op Gees (met een elektronische beat van Cool Kids-member Chuck Inglish) samen met Mac opschept over geld en drugsgebruik. De meest opvallende verschijning op Watching Movies is die van Jay ‘waar blijft dat album’ Electronica, die op Suplexes Inside Of Complexes And Duplexes een verse vol storytelling kickt die best nog wel wat langer had mogen duren; hij fade namelijk aan het einde weg waardoor een krachtig einde mist, niet alleen van de verse maar ook van de track als geheel. Dat is, naast de track met Earl Sweatshirt waarop de gastheer iets teveel neigt naar het klinken als Tyler, The Creator en een paar zwakke tracks (S.D.S. en Remember), een van de weinige minpunten van het album.

Het relaxte gevoel dat je krijgt bij de plaat is heerlijk. En ondanks dat er superproducers (Pharrell Williams en Flying Lotus zijn ook present) bij betrokken zijn, klinkt niets geforceerd of gemaakt voor de radio, waar dat op eerdere tracks (Donald Trump, Knock Knock, Under The Weather, Party On 5th Ave) nogal eens het geval was bij Mac Miller. Hij levert met Watching Movies een bijna stoner-rap album af waarop ook nog ruimte is voor luchtige tracks (Someone Like You en het door Diplo geproduceerde Goosebumpz). Met meer introspectie en diepte gunt Mac Miller de luisteraar een blik op wat hij heeft meegemaakt na het succes van Blue Slide Park. Watching Movies is een plezierige plaat geworden en toont de groei van Mac als rapper, met in plaats van de poppy radiohits een mellow onderlaag, erg bewonderenswaardig.

01. The Star Room
02. Avian
03. I’m Not Real (feat. Vinny Radio & Earl Sweatshirt)