Legs MC – Cheyne Stokes

Volgens het altijd betrouwbare kenniscentrum Wikipedia wordt het begrip Cheyne Stokes gebruikt om een abnormaal ademhalingspatroon mee aan te duiden. Een nogal lugubere titel voor het werk van deze rapper, aangezien het verschijnsel zich onder meer openbaart bij patiënten met herseninfarcten, hoofdverwondingen, hersentumoren en hartfalen, maar ook tijdens het stervensproces of na een overdosis opiaat of cocaïne. Daarnaast zijn mensen die op grote hoogten leven vatbaar voor dit patroon. Maar tot zover de medische scholing.

Want van ademhalingsproblematiek is bij Legs MC niets te merken. Integendeel: de Brit voorziet zijn instrumentals van een technisch hoogstaande flow die hij overtuigend ten gehore brengt. Helaas is de ingetogen rapper – afgaande op deze twaalf nummers – niet echt een opvallende persoonlijkheid. Het neemt dan ook enige tijd in beslag om de kracht van dit album te doorgronden. Maar zodra de gewenning eenmaal een feit is, blijkt Cheyne Stokes een aantal zeer sterke joints te bevatten.

Echt evenwichtig is het album overigens niet. Zo had Six Shooters voor hetzelfde geld achterwege kunnen blijven, evenals de daaropvolgende tracks The West en Mum + Dad. Daartegenover staan evenwel dikke bangers als Roll Into Your Town, Jealousy en, als absoluut hoogtepunt van deze plaat, het slotnummer Push. Daarnaast verdient ook Identity Crisis een eervolle vermelding. Onmiskenbare hiphop die zich toch van de doorsnee weet te onderscheiden – overeenkomstig de recente release Smokers Die Younger van Legs’ landgenoot Shameless.

Legs MC verstaat de kunst om veelvuldig te braggen en boasten zonder irritant of eentonig te worden. Aan zijn lyrics ligt een zelfbewuste attitude ten grondslag die lines als ‘so please do not applaud or cater to an ego / just because we’re not at war, I still hate your amigos’ extra kracht bijzet. De Brit combineert intellect, zelfinzicht en bravoure met het grootste gemak – een gave die Nederlandse rappers, bij gebrek aan een van deze eigenschappen, in de regel ontberen.

Het is misschien even wennen, maar heads die Cheyne Stokes de kans gunnen zullen deze plaat waarschijnlijk wel kunnen waarderen. De 25-jarige rapper uit Brighton levert in ieder geval een prijzenswaardig debuut af dat smaakt naar meer. Voor lezers die inmiddels nieuwsgierig zijn geworden is het de moeite waard om www.mrsincere.com eens te bezoeken. Daar is onder meer een volledig album te downloaden van The Howling – een formatie bestaande uit Legs MC en zijn partner in rhyme die eveneens produceert, Whitey. Veel luisterplezier!

01. Roll Into Your Town feat. Mr. Cooper
02. Obsessed With The Theatre feat. Crespo
03. One For The Money feat. Big Red Cap, Buzz & Missc