KRS-One lezing

Blastmaster KRS-One gaf niet alleen een aantal concerten in ons landje, hij vond het ook tijd om zijn teacher-kant weer eens te laten zien. Een lezing in Bitterzoet was het gevolg…

Blastmaster KRS-One heeft eindelijk ons land weer eens aangedaan (1990 was de laatste keer, zo heb ik me laten vertellen), en naast enkele geweldige optredens zou KRS ook een lezing geven in Bitterzoet. Wat misschien niet iedereen weet is dat hij al jaren, net als Chuck D, lezingen geeft op allerlei prestigieuze universiteiten als Harvard, Columbia, Oxford etc en dat hij hier goed mee verdient. Back up MC en oldschool-legende Busy Bee was ook meegekomen en de ca. 100 aanwezigen waren zeer benieuwd naar wat de Blastmaster allemaal te vertellen had.

Als KRS-One ergens binnenkomt, komt hij ook echt bínnen. Een imposante verschijning van ruim 1.90 gezegend met een stem uit duizenden en een hiphop-cv waar je U tegen zegt zie je, op zijn zachtst gezegd, niet iedere dag. Het enige dat hij nodig heeft is een microfoon en een fles water. Busy Bee chillt rustig aan een tafeltje met stoel achter KRS en mister Parker steekt van wal. Hij begint te vertellen over de context van waaruit hiphop geboren is: de generatie van zijn en vele African Americans’ ouders wilde nog heel graag deel uitmaken van “het systeem” en is hier gedeeltelijk in geslaagd (burgerrechten, betere banen, etc.). Maar een nog veel groter deel is achtergebleven en is veroordeeld tot een troosteloze omgeving ergens in de grote steden van de VS. De generatie van KRS besloot echter hun éigen systeem te ontwikkelen, omdat ze merkten dat ze toch niet werden geaccepteerd door mainstream Amerika. Zodoende kwam er eerst gangvorming in NY (Black Spades, Decepticons) en uiteindelijk Hip Hop. Expliciet geschreven op deze manier, omdat volgens KRS de volgende schrijfwijzes van Hip Hop het volgende betekenen:

Hip Hop: de cultuur (dus met 2 hoofdletters)
hip-hop: de commerciële verbastering van de cultuur (dus voor een échte B-boy strict verboden).
Hiphop: de filosofie van Hip Hop, de denkstroming.

De rest van de lezing besteedde KRS aan zijn levensverhaal (eerst dakloos, toen jeugdwerker Scott La Rock ontmoet, toen BDP geformeerd) en het benadrukken hoe universeel de Hip Hop cultuur is geworden en hoe belangrijk het is dat deze in stand wordt gehouden. Hij gaf Raymzter props en vond het een geweldige ontwikkeling dat zoveel landen hun eigen draai geven aan de muziek en cultuur. Leuke afsluiting was zijn “onsterfelijk maken van een doodgewone fles water”: door zijn handtekening op de fles te zetten steeg de fles water onmiddellijk in waarde. Als iedereen in het theater zijn handtekening op de fles zou zetten, zou de fles een waar Hip Hop document worden. Een symbool van de KRS-lezing van 25 juni 2005 in Bitterzoet.

Al met al was het een interessante en amusante lezing. KRS pakte de mic en praatte ruim 1,5 uur onafgebroken, met veel humor en beeldend taalgebruik. Dit deed hij zonder enig visueel of auditief hulpmiddel, hetgeen toch wel erg knap is. De Blastmaster is een begaafd spreker en is bij uitstek geschikt om Hip Hop te vertegenwoordigen. Sommige nuchtere Hollandse Hip Hoppers vinden hem misschien een beetje over the top (Hip Hop als filosofie/levenswijze), maar dat KRS naast Hip Hop legende een zeer eigenzinnige vrijdenker is mag duidelijk zijn!

Fixtures:
Hoogtepunt: KRS’ presentatie: indrukwekkend!
Dieptepunt: Geen
Bier: 1.80, maar die moest je dan wel vantevoren halen, in het
theaterzaaltje zelf was geen bar.
Fotograferen: Volgens mij mocht dat wel aan het einde.
Geluid: Goed, viel ook weinig te mixen natuurlijk!
Bezoekers:100
Damage: 15 euro
Cijfer: 8

Geplaatst door bowie op 5 juli 2005