Kraantje Pappie – Semi Bekend

Kraantje Pappie heeft tot nu toe een zeer diverse discografie. Op zijn eerste project, de Clubvoer Mixtape bracht hij, zoals de naam al doet vermoeden, clubbangers, wat ervoor zorgde dat Jiggy Djé de rapper uit Groningen bij Noah’s Ark haalde. De EP Boulimia die hij uitbracht op dat label was meer straight-up hiphop, met het collectief Slumgullion (o.a. SirOJ) achter de knoppen. Voor zijn eerste album, Crane, dat een jaar geleden verscheen, werkte Kraantje samen met de mannen van Noisia, een drum ‘n’ bass-collectief uit Groningen. Het album kent een diverse sound, met invloeden van genres als dubstep, electro, drum ‘n’ bass en hiphop en bezorgde de MC shows op o.a. Rock Werchter, Parkpop, Boogiedown Breda en een zomertour door vakantielanden als Spanje en Bulgarije. Voor de EP Semi Bekend slaat de rapper opnieuw de handen ineen met Noisia. Na een aantal keer uitstellen van de releasedatum is de EP sinds 8 januari dan eindelijk online verkrijgbaar.

Een eerste blik op de tracklist doet de liefhebber ongetwijfeld verbazen. Van de zeven tracks kun je er, als je het laatste half jaar naar een show van Kraan bent geweest, sowieso vijf kennen. Single Semi Bekend doet het al een tijdje goed in de clubs, het refrein heeft een hoog meezinggehalte en als geheel heeft de track wel wat weg van Waar Is Kraan?, de single van debuutalbum Crane, die hoge ogen gooide bij het grote publiek. School Is Begonnen en Laat Het Beest Los , een beukende productie, kun je vorig jaar al hebben gehoord tijdens liveshows en Ghostin’ stond eerder op een aantal mediakanalen. Ook Cranefunk stond al ruim voor de release op internet. De beat heeft met funk weinig te maken, dansbaar is het wel. Dat geldt voor meer van de producties op de EP. Noisia produceert een commerciëler geluid voor Kraantje Pappie dan voor andere projecten waar zij aan hebben gewerkt, en dat lijkt invloed te hebben op de teksten van de rapper.

Daarmee is het zwakke punt van de EP benoemd: Kraantje Pappie heeft de gave om goede partytracks met catchy refreinen te maken waarop gesprongen kan worden, maar mist de diepgang die hij op Boulimia nog wel tentoonspreidde. Dat Kraantje kan rappen, bewijst hij op Cranefunk, waarop hij achteloos dubbelrijms uit zijn mouw schudt, gedurende niet minder dan drie coupletten. Maar wanneer er goed naar de tekst geluisterd wordt, blijkt er niet veel in te zitten. En na drie keer dezelfde structuur (in flow, melodie en delivery) in de verses had deze track niet langer moeten duren. Wanneer Kraan op de hardere beats van de EP een aantal punchlines dropt, blijken deze nogal makkelijk (voorbeelden: Jij bent lonely’er dan Akon, Saus die shit net Béchamel en Jullie willen fokken maar zijn virgin). Op Love Dance gooit hij het over een andere boeg: Kraan beschrijft hoe hij en zijn vrouwtje samen één zijn. Deze track wijkt af van de rest omdat Kraan zijn stemgebruik aanpast. Op een rustige, bijna fluisterende manier spreekt hij zijn vriendin toe op een voor Noisia, in samenhang met Kraan, rustige beat. De laatste track van de EP is de nieuwe single Goud Over Shirt Heen (G.O.S.H), waarin de rapper zijn voorliefde voor goud bezingt. Een sterke en hitgevoelige clubtrack die het ook nog wel eens heel goed op de radio zou kunnen gaan doen. Helaas is ook in deze track weinig spectaculairs te vinden wat lyrics betreft.

Semi Bekend is geen luisterplaat geworden. Noisia levert zeven juweeltjes aan Kraantje Pappie, die er vervolgens zeven tracks van maakt die het ongetwijfeld live goed zullen doen. Wanneer je fan bent geworden van Kraantje Pappie na zijn album Crane, word je als luisteraar verwend met Semi Bekend, inclusief zijn potentiële radiohits. Wanneer je meer houdt van de Kraantje Pappie die zowel ‘hongerig als kwetsbaar’ kon klinken, waardeer je deze EP waarschijnlijk minder, vanwege de veelal nietszeggende lyrics. Het is jammer dat Kraantje niet meer komt met de spitsvondigheid die hij tijdens het vroege stadium van zijn muzikale carrière nog wel had. Hij maakt tracks die je als hiphopliefhebber niet thuis moet luisteren door een koptelefoon; om deze beats echt te voelen raad ik iedereen aan om een show van Kraantje Pappie te bezoeken.

01. Laat Het Beest Los (Beat door Noisia)
02. Semi Bekend (Beat door Noisia)
03. Cranefunk (Beat door Noisia)