Kanye West – Semester Overseas ’05 Live in Amsterdam

Raadsel
Zijn geprezen debuutplaat verscheen in de tweede maand van 2004 en sinds die tijd was Kanye al vier maal voor een show in Nederland. Achtereenvolgens waren het Paradiso, HMH, Ahoy en nogmaals Ahoy (North Sea Jazz ’06) waar de Roc-a-Fella rapper een bezoekje aan bracht. Twee maal Rotterdam en twee maal Amsterdam dus maar géén van deze optredens vond plaats in 2005. De hoes meld doodleuk ’05 dus welke vergissing is hier gemaakt? Of heb ik iets gemist?

Chipknip
Ik betaalde slechts tien euro (bedankt chipknip!) om destijds in de uiteraard uitverkochte HMH een goede show van Kanye én Talib Kweli te zien, en na het beluisteren van Semester Overseas weet ik zeker dat deze show in ieder geval niet is gebruikt voor deze live-cd. Zijn optreden op NSJ is vanwege de release-date uitgesloten. Paradiso en de eerste maal in Ahoy blijven over. Na wat telefoontjes en gezoek op internet blijkt Semester Overseas te zijn opgenomen in de Paradiso op 18 mei 2004. Overigens verscheen deze opname al als bootleg ‘Live In Amsterdam’. Deze cd werd volgens de hoes ‘for promotional use only’ uitgebracht door Limited Edition Inc. Het vermelde postadres is Singel 10, Amsterdam. Juist ja, het adres van Fat Beats.

Geboren ijdeltuit
Helaas zijn er nogal wat MC’s die shows doen zonder enige blijk van oefening. Bij sommige Amerikaanse hip-hop artiesten vraag je je soms werkelijk af of je zit te kijken naar een duur betaald avondje uit of een slordige jam in de oefenruimte. En dan te bedenken dat MC toch echt master of ceremony betekent. Ik ben geneigd om te zeggen dat de helft van alle rappers uit de States het publiek in Europa onderschatten en er werkelijk alle kantjes van af lopen (als ze uiteindelijk niet afzeggen dan!). Teksten vergeten, tracklist ter plaatse bepalen, korte shows en playbacken is onproffesioneel en erg irritant. Nee, dan Kanye, die weet tenminste hoe het hoort en neemt zijn vak als entertainer ook in Europa serieus. Het is natuurlijk niet voor niks dat dit al West’s tweede live release is in korte tijd. De geboren ijdeltuit laat zich graag zien en treft daarvoor een gedegen voorbereiding. Eerder in 2006 verscheen er al de Late Orchestration cd + dvd van een, met een compleet symfonie orkest uitgevoerd, optreden van Kanye in London’s Abbey Road Studio. Van Semester Overseas is, tot op heden, geen beeld verkrijgbaar en dus moet deze release zich puur staande zien te houden met de audio. Dat blijkt al vrij snel geen enkel probleem te zijn.

Legendarisch
Het optreden dat Kanye op 18 mei 2004 gaf is legendarisch te noemen omdat hij op het podium niet alleen vergezeld werd door Damon Dash, maar ook door zanger John Legend. Laatstgenoemde was toen nog totaal onbekend, maar is inmiddels uitgegroeid tot een bejubeld artiest. Ook Kanye is inmiddels een aantal Grammy’s verder en we zullen waarschijnlijk, tot ze beide afgedankte old-school artiesten zijn, moeten wachten om ze weer samen in de intieme sfeer van een Paradiso te zien. Het is dus maar goed dat er opnames van zijn gemaakt.

R.O.C. is runnin’ this rap shit
De show start met Jay-Z’s Takeover beat en gaat zonder tijd te verliezen over in Kanye’s Get ‘Em High en vervolgens m.b.v. John Legend weer door in Two Words. De vaart zit er goed in en het publiek laat van zich horen wanneer er gaatjes vallen; “Fuck you pay me!” Ook gooit de DJ wat producties van Kanye de zaal in. Kanye vult deze op met zijn eigen rhymes (Stand Up van Ludacris), een extra lange versie van de chorus (Get By van Talib Kweli) of hij laat het zingen aan het publiek over (You Don’t Know My Name van Alicia Keys). Voor het nummer New Workout Plan nodigt Kanye, Miri Ben-Ari ‘The Hip-Hop Violinist’ op het podium uit. Onder luid gejoel mag ze daarna ook nog een stukje freestylen op haar snaren. In samenwerking met de DJ worden verschillende tracks van live-strijkers voorzien. Het resultaat is even geweldig als uniek. Hoogtepunten zijn Dirt Off Your Shoulder, One More Chance en Wanna Be Startin’ Somethin’. Met op dat moment slechts één album op zijn naam maakt Kanye slim gebruik van zijn producties. Encore en Lucifer, beide tracks van Jay-Z’s The Black Album, geven John Legend de gelegenheid om zijn stem te laten horen en zijn vingers over de toetsen te laten glijden. Wanneer John Legend vervolgens na een solo Twista’s Slow Jamz inleidt besef ik dat ik op 18 mei 2004 werkelijk een geweldige avond heb gemist. We zijn dan niet eens halverwege de cd / show maar het niveau blijft tot de Last Call onverminderd hoog.

Op je hoofd krabben
Op Semester Overseas hoor je duidelijk dat er voor het optreden creatief is nagedacht, geoefend en bijgeschaafd. Gecomplementeerd door een stel violisten én de ontdekking van Kanye West; John Legend kreeg je bij dit optreden gewoon enorm veel waar voor je geld. Voor diegene die bij de show aanwezig waren is deze cd sowieso een must. En koop je, net als ik, de cd zonder herinneringen aan een onvergetelijke avond dan kun je je op je hoofd krabben, het gemis verbijten, toch maar genieten en de twee onuitgebrachte studio tracks op de cd als waar voor je geld beschouwen.

01. Takeover Intro / Get ‘Em High (Live)
02. Two Words (Live)
03. Stand Up Freestyle (Live)