Inspectah Deck -The Resident Patient

2006 is een druk jaar voor de Wu-Tang Clan. Na ‘Fishscale’ van Ghostface Killah in het voorjaar, volgden deze zomer albums van Masta Killa, Method Man en Inspectah Deck. Vooral laatstgenoemde heeft moeite om een soloalbum te dragen. In de groep staat hij z’n mannetje wel, maar ‘Uncontrolled Substance’ uit 1999 en ‘The Movement’ uit 2003 zijn niet bepaald platen die je per se moet hebben.

Eigenlijk geldt dat ook voor zijn nieuwe plaat ‘The Resident Patient’. Met ‘Sound of the slums’ begint de cd nog prima. Met mede Wu-Tang lid Masta Killa op een boombap beat voelt Deck zich blijkbaar prima op z’n gemak, evenals zijn collega.
Ook ‘What they want’ is goed aan te horen, maar al gauw zakt het niveau naar gemiddeld of eronder. Nog maar heel zelden heb je het idee naar iets speciaals te zitten luisteren. Zo knalt ‘A lil’ story’ wel echt geweldig uit de speakers, een banger waarmee RZA laat horen het produceren nog immer niet te zijn verleerd. Met violen en subtiel gebruikte harpgeluiden is deze up-tempo track heerlijk. Deck klinkt hierop alsof de beat voor hem voorbestemd is. Waarschijnlijk had met elke redelijke MC dit nummer goed geklonken, maar nu klopt het perfect. Dit geeft meteen aan hoe zonde het is dat ook deze derde solorelease van de beste man geen topalbum is. Wanneer alles klopt, levert hij namelijk wel degelijk kwaliteit.

Opvallend is dat wanneer de beats minder zijn, ook de MC veel ongeïnteresseerder overkomt. De door Psycho Les geproduceerde track ‘Do my thang’ is wat dat betreft het dieptepunt. Met een hele irritante, vervormde dodenmarsmelodie werkt dat nummer al na een halve minuut op je zenuwen. Maar behalve de weinige hoogtepunten, zijn ook de echt slechte tracks schaars. Zo zijn nummers als ‘Handle that’ en ‘Get down wit me’ (geproduceerd door Cilvaringz) niet denderend, maar ook niet slecht. Het is middelmaat wat overheerst. De enkele keren dat Inspectah Deck er nog bovenuit springt, is op songs waar hij gastfeatures heeft van nog oninteressantere MC’s, zoals U-God of zijn House Gang vrienden.

Om na drie matige releases de beats maar de schuld te geven is erg simpel. Het zit ‘m op deze plaat inderdaad in de te degelijke, saaie producties, maar net zo goed aan Inspectah Deck zelf die weinig nieuws te vertellen heeft en regelmatig ongeïnspireerd klinkt. Al met al is ’The Resident Patient’ een cd die je zonder al te veel te missen aan je voorbij kunt laten gaan. Voor écht top Inspectah Deck materiaal is het hopen op een ooit te verschijnen nieuwe groepsplaat van de Clan.

01. Sound Of The Slums feat. Masta Killa
02. C.R.E.E.P.S.
03. What They Want