INF – Idiot Savant

De beats heeft INF deze keer voor zijn eigen rekening genomen en klinken zeker niet onaardig. Dit is op zich best wel merkwaardig want het maken van deze beats was eigenlijk begonnen als een grapje. Dat INF niet alleen een liefhebber is van hiphop blijkt wel uit de ‘Infroduction’ waar bij een mix van reggae en hiphop een chille beat tot stand komt. Bij de ‘Infs anthem’ komen zaken naar voren waar hij als persoon voor staat. Daarnaast vliegen je de nodige punchlines om de oren. Bij ‘Midlife Crisis’ komen vooral de frustraties naar boven dat hij de wereld niet in z’n eentje kan verbeteren. Op de beats tot nu toe valt er in ieder geval weinig op aan te merken.

‘No spandex please’ is een korte maar duidelijke boodschap en vooral een advies richting alle girls: haal al je overtollige haargroei weg en trek kleren aan die bij je passen – letterlijk en figuurlijk gezien.
Dat INF een hekel heeft aan het overdreven kleedgedrag van een aantal headz laat hij duidelijk merken in ‘An Idiot Savant Preaching’. MC’s uit Nederland die denken de shit te zijn maar nog steeds rappen met een Nederlands accent moeten het ook bekopen met een aantal rake punchlines. Heeft INF recht van spreken, zou je je kunnen afvragen. Ik vind van wel. Hij rapt in goed verstaanbaar Engels en zijn teksten klinken dope en best wel strak. De samples en de beat maken de track nog wat sterker dan ‘ie al is! Het nummer ’Broke’ schuift een bekend onderwerp naar voren. Vooral de volgende line: "I’m looking at my dreams through a fucking telescope" samen met de fonky beat zorgen voor erg relaxed luisterwerk. Dat ‘Life vs. Death’ een interessante tegenstelling is bewijst INF met zijn diepzinnige teksten en een opbouwende beat die eindigt met een zeer bekende klassieke beat die de Duitse crew ‘Die Firma’ ook al eens eerder heeft gebruikt.

De track ‘Perspectives’ staat eigenlijk in het verlengde van de vorige track. INF geeft aan hoe hij het leven ziet en hij trekt hierbij allerlei serieuze conclusies. No camera’s just action goddammed een duidelijk opening bij de track ‘Marketing TV’. De beat heeft wat weg van wat verdwaalde Arabische invloeden, maar damn; die shit klinkt nice! De rappers die in hun videoclips de nadruk leggen op de vrouwtjes in bikini en niet op de muziek krijgen er op deze track ook nog even van langs, want de originaliteit is bij sommige rappers ver te zoeken volgens INF. Hij krijgt bij deze track nog backup van Scupa. De cd wordt afgesloten met ‘Self’ waarbij vooral de erg chille gitaar de boventoon voert. Als het je lukt om niet naar de gitaar te luisteren maar naar de lyrics hoor je een heldere zelfreflectie van INF.

Deze cd verveelt eigenlijk geen enkele seconde en echt lang nadenken voordat je de play knop indrukt is niet nodig. De beats zijn erg divers en de teksten erg sterk, het moge duidelijk zijn dat dit een aanrader is!

01. Infroduction
02. Inf’s anthem
03. Midlife Crisis