IDALIAS: de fusion dance die bevestigt wat we allemaal al lang weten

Toen er begin april een afbeelding opdook van een mapje waarin gezamenlijke tracks van Idaly en Sevn Alias zouden zitten, sloegen de hiphopharten van de youngins vast even over. ‘Idje’ is al sinds zijn bijdragen op Reverse z’n album Retro (2014) een muzikant om rekening mee te houden en uit de krater die de eerste 101Barz-sessie van Sevn (2015) achterliet proberen nog steeds diverse rappers te klimmen. Ze komen bij elkaar voor een plaat: IDALIAS.

Met Lit gaven ze eerder dit jaar een voorproefje, maar het hoofdgerecht dat Idaly en Sevn Alias op tafel zetten is een echte blikvanger. De tape, die uitkomt via het 1OAK-label van laatstgenoemde, heeft een op Dragon Ball Z geïnspireerde frontcover meegekregen. Idaly en Sevn staan erop in animé-stijl afgebeeld, terwijl ze de fusion dance uitvoeren; twee figuren met evenveel ‘power’ bundelen de krachten. In de Dragon Ball-saga is de uitkomst dan één figuur, die nóg sterker is dan de twee figuren afzonderlijk. In dit geval is dat IDALIAS, een overrompelend rijmmonster dat melodieuze flows combineert met een nonchalance zo groot als een natuurbrand in de Peel.

En over vuur gesproken, deze plaat staat er vol mee. Weg zijn de afro-invloeden die je hoort in eerdere nummers als Wine Slow en gedag kan gezegd worden tegen drilltracks als Thomas Shelby. Popsongs als In Amsterdam of Verdient? Niet te bekennen. De drums in de moderne beats van onder meer Spanker en AG Blaxx klappen enorm, maar de verfijnde melodieën zorgen voor een heerlijke roes. Eigenlijk hebben alle tracks op IDALIAS dat met elkaar gemeen; het laag zorgt voor een drang naar moshpits, terwijl je door de souplesse van de hoge tonen je ogen dicht wilt doen en gewoon rustig wilt meedeinen met je hoofd.

Naast het feit dat Idaly’s mentor Reverse drie beats voor zijn rekening neemt, doet zijn pupil niet voor hem onder. Hoe de hypnotiserende fluitriedel versmelt met de flamencogitaar in Check onderstreept het producertalent van Idaly, maar nog harder is hoe hij twee tonen in een pianoschema vervalst in de beat van zijn solotrack Buurthuis; subliem lomp. En dan kleurt zijn stem ook nog zeer fijn bij die van zijn rijmende partner. Het rasperige randje van Idaly gecombineerd met het donkere stemgeluid van Sevn Alias zorgt voor vlekkeloze transities. Op single Bankrolls zingt Sevn zelfs perfect achter Idje aan zonder in te boeten aan energie of kwaliteit.

Zoeken naar diepzinnige onderwerpen op IDALIAS heeft geen zin; dit is moderne feel good-hiphop. De meeste tracks gaan over rijk worden, rijk willen zijn of rijk zijn. Dure champagne sippen, geld uitgeven in de mall aan luxe merkkleding, dromen van het moment dat je een mansion koopt en pas naar huis gaan wanneer je pap ziet; Sevn en Idje hebben grote ambities en steken die niet onder stoelen of banken. Met IDALIAS bevestigen ze wat we eigenlijk al lang weten. Deze fusion dance is uitgevoerd door twee vaandeldragers van een generatie.

Geplaatst door bowie op 23 april 2020