The Herbaliser – Same As It Never Was

Als kersvers Herbaliser-lid laat de 22-jarige zangeres Jessica Darling een prima indruk achter. Haar krachtige soulvolle stem past prima bij de veelal uitbundige muzikale creaties. Vanaf haar eerste bijdrage op de funky oldskool productie On your knees is duidelijk dat ze geen verzwakking is voor de groep. De twee andere toevoegingen aan de formatie zijn tourbandleden Ralph Lamb en Andy Ross die op respectievelijk de trompet en fluit/saxofoon de nodige nummers opleuken. Ze passen alledrie binnen het plaatje van The Herbaliser en voegen zo op hun eigen manier wat toe aan de overheersende feel good sound. Vooral de knallende blazers geven op verschillende tracks de vocalen de juiste muzikale ondersteuning. De instrumentale openings- en titeltrack, direct profiterend van de aanwezigheid van Ross en zijn saxofoon, betekent een overtuigend begin van de plaat. Niet in de laatste plaats door de vette scratches van DJ Ollie Teeba. De clichéloze liefdessong Can’t help this feeling en het uptempo Clap your hands vormen andere energieke hoogtepunten mét zang.

Hoewel de van energie bruisende nummers duidelijk het best bij de groep passen, zorgen de schaarse echte hiphoptracks, die een stuk ingetogener zijn, ervoor dat je als luisteraar niet helemaal omver wordt geblazen. Jean Grae maakt net als op eerdere albums van The Herbaliser haar opwachting en op de track Street karma (A cautionary tale) stelt ze niet teleur. Over een minimalistische productie, met subtiel gebruikte horns en gitaar, showt de female MC haar kwaliteiten als verhalenverteller. Ook de Engelse rapper Yungun is met zijn relaxte flow positief aanwezig, het wat saaie refrein van Just won’t stop daargelaten. Game, set & match is de derde track die makkelijk in het hokje hiphop past, en is de minste van de drie. De monotone ratelflow van More Or Les doet geen recht aan zijn eigen lyrics en aan de vermakelijke, door de accordeon gedragen productie. Goede gastraps blijken voor The Herbaliser een leuke aanvulling, maar zijn absoluut geen noodzakelijkheid. Hoewel de zang van Jessica Darling veel meer is dan een leuke toevoeging, is één van de lekkerste nummers het instrumentale Amores bongo; een heerlijke zomerse creatie die wordt afgemaakt door de fluittonen.

Echte missers zijn er op Same As It Never Was niet te vinden. De muzikale nummers The next spot en Blackwater drive zijn een stuk minder spannend, maar zorgen samen met de rustige hiphoptracks, voor variatie ten opzichte van de swingende meerderheid. Dit alles past wel binnen het overkoepelende geluid van The Herbaliser. Een lekkere mengelmoes van funky hiphop, soul en jazz voor de luisteraar die voorbij de bekende hokjes denkt.

01. Same As It Never Was
02. On Your Knees featuring Jessica Darling
03. Just Won’t Stop featuring Yungun (aka Essa)