Heinek’n – Te Hard Voor TV deel 2

Met zijn eerste Te hard voor TV mixtape (2005) en z’n bijdrage op de What’s Da Flavor compilatie cd (2006) liet Heinek’n al van zich horen. Op muzikaal vlak is hij sindsdien niets veranderd. De jonge rapper schetst met zijn donkere stemgeluid zonder omwegen het gangsterbestaan. Dit gebeurt veelal op simpele producties met een dreigende sound. Allemaal verzorgd door Xaline of Omegah Supreme. Zo op het eerste gehoor klinkt het merendeel van de tracks redelijk. Heinek’ns stem, Rotterdamse accent en straatslang liggen lekker in het gehoor, al is dat vooral een kwestie van smaak. Hoewel de beats dus vrij eenvoudig zijn, zijn ze over het algemeen wel in orde. De goede samplekeuze van Xaline op Bloedverwante deel 2 vormt de basis van zo’n lekkere productie. Ook de verse van Heinek’ns broer Concrete zorgt ervoor dat dit een van de betere tracks is.

Het grootste probleem van deze mixtape is de eenzijdigheid van de onderwerpen. Dat je niet moet fucken met Heinek’n en z’n crew is na een nummer of vijf wel duidelijk. Sommige tracks zijn ook over de top, zoals Niggaz in de club: “Die echte niggaz in de club gaan als een man staan, pak je pipa’s, laat die motherfuckin guns gaan.” Naarmate dit soort zinnen meer voorbij komen, hoe minder overtuigend het geheel overkomt. Het is zonde dat er niet wat gevarieerder wordt omgegaan met de beats van bijvoorbeeld BloedZweet & Trane en Plan A. Nou hoort gangsterrap niet ingewikkeld te zijn, maar de simpele straatrhymes van Heinek’n laten wel erg weinig ruimte voor goede tekstuele vondsten. “Heinek’n dat is mijn identiteit nigga, ik heb een blikje bier op zak als bewijs nigga” op Loyaal voor ’t spelletje komt nog het dichtst bij een leuke woordspeling.

Een typisch geval van te veel van hetzelfde dus. Ten opzichte van veel mixtapes is het positief dat er is gekozen voor nieuwe producties in plaats van bestaande beats. De harde straatraps en die producties zijn ook nog eens goed op elkaar afgestemd. Toch zal Te Hard Voor TV deel 2 waarschijnlijk alleen diehard fans van gangsterrap kunnen bekoren. Door het ontbreken van enige variatie in inhoud blijft deze mixtape namelijk niet echt lang interessant.

01. Geschiedenis in voorbereiding
02. BloedZweet & Trane met Concrete
03. Wie is ’t met Concrete