DJ Unknown And DJ Mek – Brothers On The Slide

Het album begint met een intro van de beide heren. Ze laten even horen dat ze spreken met hun handen maar daar zal op de rest van het album niet veel van te horen zijn. Percee P begint met een freestyle die wordt gevolgd door J-Zone – Zone Mission pt. 8. Helaas geen nieuw nummer van J-Zone want deze track staat ook op Bottle of Whup Ass. Voor track 4 hebben ze de hele vette Screwball beat van Primo (I’ve Seen It All) gekozen met Louis Logic en Apathy rappend. Apathy is de beste van de 2 en ik weet zeker dat deze man verschrikkelijk op gaat blazen in 2001/2002, zowel solo als met de Demigodz, zowel rappend als producerend. Na nog wat freestyles is het een remix van het Cage nummer 54 die het horen waard is. Ik weet niet welke van de 2 DJ’s verantwoordelijk was voor de beat maar hij is erg fijn. Het sampletje dat gebruikt wordt past goed bij de zieke stijl van Cage. De freestyle van J-Zone, Al Shid, Celph Titled en Rok One is volgens mij helemaal in elkaar geplakt. 4 van zichzelf losse freestyles in elkaar gemixt. Bij Celph Titled hoor je ook nog dubbele stem dus van echte freestyle is geen sprake. Volgens mij is geen enkele van de freestyles op dit album uit het hoofd. De eerste nieuwe track op het album is van All Natural, "Lyrical Technique" en wordt gevolgd door een Last Emperor track die ik ook niet ken, "Diss Myself". De rapper Jaysonic lijkt erg veel op (of misschien is het hem wel) Metropolitan, de mc die een tijdje in Amsterdam heeft gewoond en vaak bij Boombap radio freestyles ten gehore bracht. Deze freestyle gaat vooral over dingen die hij niet leuk vindt (fuck this, fuck that etc.). Een track die ook al oud is, is "Andy Koughman" van Non-Prophets. Sage Francis die zijn dood in scene set en beleefd hoe mensen in zijn naaste omgeving er op reageren, erg vet. De verse die Big L doet op zijn freestyle met L-Fudge ken ik niet maar nou moet ik eerlijk bekennen dat ik the Big Picture en de laatste DITC releases niet echt geluisterd heb. Track 20 bevat 3 hele vette rappers op 1 track. Esoteric, Breez Evahflowin en C-Rayz Walz over de Who Shot Rudy beat van Screwball. Pre-written battle rhymes, deze mannen weten er wel raad mee. Eén van mijn favoriete mc’s van de laatste tijd sluit het album; Juice. Samen met Punchline en Eddie Brock Hij is de enige op het album waarbij het lijkt dat hij uit zijn hoofd rijmt.

Het album bevat een handjevol exlusieve tracks, voor de rest freestyles. De freestyles zijn voor het grootste deel allemaal pre-written maar daardoor zijn de teksten wel beter. De echte battle mc’s zoals Breez, Juice en Rise hebben er af en toe leuke punchlines tussen zitten. Dit is geen album waar ik 40 gulden voor zou gaan betalen. Het is wel leuk om een keer te luisteren dus misschien is de mp3 versie een alternatief?

Geplaatst door bowie op 31 december 2001