D-Son – D-Day

D-Son (echte naam Adison) maakt deel uit van de Rotterdamse hiphopformatie SoS. Zijn roots liggen, zoals bij meer Rotterdammers het geval is, in Kaapverdië, en dat mogen we weten ook. Op vrijwel elke track van deze debuut EP horen we de Rotterdammer een verwijzing naar de Afrikaanse eilandengroep maken.

De EP trapt af met een 3 minuten durende intro waarin D-Son zijn doelstelling en achtergrond duidelijk maakt. De eerste echte track is een typische intro track (die stiekem de voorafgaande intro overbodig maakt). De beat van D-Day bestaat uit een geflipt pianoloopje dat best tof klinkt en zeker bij de sfeer van het geheel past. Qua beats zit het sowieso wel goed op deze plaat. D-Son en de mannen van Godz Wrath hebben een passende sfeer weten neer te zetten die goed past bij de teksten van D-Son. Onderwerpen die D-Son verder aansnijdt zijn revolutiestrijders (Amilcar Cabral), zijn relatie met vrouwelijke familieleden (zijn oma, moeder en zussen) (Trinity pt 1) en de situatie in Kaapverdië (Pirates Of The CapeVerdeans).

De beats zijn dus goed, de lyrics zijn in orde, maar D-Son’s stem weet me niet helemaal te overtuigen. Zijn stem is voelt wat ‘licht’ en een klein beetje nasaal aan. Vooral naast (Concrete) op (We here Now) is zijn stem duidelijk minder. Ik denk niet dat ik een heel album van D-Son lekker af zou kunnen luisteren.

Simpel gezegd is het allemaal wat minimaal. 7 tracks waarvan 1 intro en 1 skit en een totale speelduur van 20 minuten is zelfs voor een EP nogal weinig. Zeker als de laatste track ook nog voor de helft bestaat uit het opnoemen van een aantal landen in het Portugees of Crioulo (ik heb te weinig kennis van beide talen om erachter te komen welke taal het precies is). De tracks laten (op mij in ieder geval) geen diepe indruk achter. Het valt allemaal onder de categorie ‘in orde’. De EP mist een track die er echt uitspringt, een track waarvoor je de CD opzet, iets wat ik vaak zelfs op albums die ik voor het grootste gedeelte niet tof vind terug kan vinden. Al denk ik dat sommige tracks voor Kaapverdianen wel een extra betekenis zal hebben waardoor voor hun deze schijf een bepaalde meerwaarde heeft.

D-Day is voor mij een EP die niet echt een indruk heeft achter kunnen laten, zowel op positief als negatief gebied. Het is nogal… lauw, en dan niet op een slang-achtige manier, maar gewoon zoals het in de Van Dale staat: “Tussen heet en koud maar niet echt warm.”

02. D-Day
03. Skit
04. Amilcar Cabral