Coup deVillz – Monarchs

Soms zijn er van die ongehoorde namen in de hiphopwereld die niet of vagelijk een belletje doen laten rinkelen. Namen waarvan je het bestaan misschien wel weet, maar waarvan je nog nooit iets hebt gehoord. Coup deVillz past persoonlijk gezien perfect in deze categorie. Zonder enige verwachting wordt Monarchs aangezet. Al in een redelijk vroeg stadium valt te zeggen dat we zonder enige twijfel te maken hebben met MC’s/producers die dicht bij de roots blijven. Boombap beats en no nonsens raps: het is duidelijk aanwezig. Alleen de cuts zijn minimaal vertegenwoordigd.

Het doet allemaal veel denken aan beginnende Amerikaanse artiesten uit de jaren ’90. Noem een Grand Puba, Kurious en meer namen van dat kaliber, al is dat ook weer niet helemaal waar. Het oogmerk waar deze vergelijking vooral op doelt is het feit dat het geheel compromisloos doet klinken zonder zoetsappige randjes. Merendeel van het album klinkt erg rauw en trouw aan de ingrediënten die vroegere hiphopalbums veelal hanteerden.

Klinkt het dan niet als een recycling van eerder gedane zaken? In eerste instantie wel. In tweede instantie nog steeds, maar daar is in feite niks mis mee. Tracks als Milkweed, Ahead Of The Game, Hijack en Like That grijpen terug naar dat onverzettelijke gevoel van toen. Of daar de kwaliteit van de opnames aan bijdraagt zou ook makkelijk kunnen, want soms lijken tracks onderling nogal erg van kwaliteit te verschillen, wat het ook allemaal een rauwer randje geeft. Echter is dit wel een nadeel voor het gehele plaatje, want het klinkt nogal onprofessioneel.

Zeker een noemenswaardige bundeling van krachten is die tussen Coup deVillz en de in de jaren ’70 populaire en succesvolle Surinaams/Nederlandse zanger Oscar Harris. Een mooi plaatje van soul en hiphop dat bijeengebracht wordt op het nummer Corderoy. Jammer genoeg bezit Monarchs wel een aantal nummers dat sterk doet voelen als een stel fillers. Kick Back, Mashing en nog een enkele track nagelaten raken de snaar net niet en dat is jammer.

Monarchs is een degelijke plaat met een mooie allround sound die doet denken aan de eerdere jaren van hiphop. Echter is dit ook hét nadeel van de plaat, want mede door het slecht afgemixte geluid dat de nummers bezit pompt het nooit echt hard, waardoor het ook een bepaalde kracht mist.

02. Milkweed Ft. Napalm
03. Ahead Of The Game
04. Hijack