Che – Onderweg

Dat Che ervoor heeft gekozen om ‘MC’ voortaan weg te laten, is logisch aangezien hij op Onderweg zelf zorg draagt voor de meeste producties. Vanaf de lekkere overgang tussen de eerste twee tracks blijkt dat producer Che de juiste weg lijkt ingeslagen. Vanzelfsprekend overtuigt de ene beat meer dan de andere, maar het is duidelijk dat er is toegewerkt naar een geheel. De track Wakker worden is daarvan een goed voorbeeld. De gesamplede Youp van ‘t Hek, melancholische productie inclusief gitaar en de teksten van Che dragen allemaal bij aan het creëren van een bewustwordingsnummer. Naast alle zorgen over de maatschappij is er gelukkig ook ruimte voor wat vrolijkheid. Lang leve lachen is ook zo’n track waarop de productie en teksten goed samenvallen. De opbeurende beat en de positieve boodschap, vooral leuk verwoord door Macro, vormen samen een van de betere nummers.

Draadnats, met een lekker up-tempo refreintje en scratches van DJ Native is een andere leuke productie. Evenals het verrassende ska-achtige Laat me vallen. Helaas blijft Che echter te vaak achter met z’n raps. De lyrics tonen zijn betrokkenheid bij het wel en wee van onze maatschappij en met zijn kritische boodschap is dan ook weinig mis. Bovendien is zijn enthousiasme voor muziek, waar Che het op Stil zijn al over heeft, gedurende de hele trip aanwezig. Het is de niet al te soepele flow die maakt dat de aandacht van de luisteraar nogal eens zal afnemen, wat gezien de boodschap natuurlijk zonde is. Op een enkele track, zoals Buigen voor de koning, rapt Che ook te drammerig. Erg jammer, omdat de meeste producties vragen om een wat soepelere delivery. Na een paar keer de cd gedraaid te hebben, wordt het gebrek daaraan wel overheersend.

Dat Onderweg toch wel interessant is, komt door een aantal genoemde toffe producties, maar vooral door de onderwerpkeuze en uitwerking van Che. De jonge MC beweert niet de wijsheid in pacht te hebben, maar laat ruimte voor twijfels en vragen met betrekking tot de samenleving en zijn rol daarin. Het resultaat is een boeiende reis in zijn gedachten, die Che goed verwoordt, maar helaas minder overtuigend overbrengt.

01. Aanvang
02. Stil Zijn
03. Wakker Worden