Black Milk – Popular Demand

Openingstrack Sound The Alarm met Guilty Simpson is een hypnotiserende track met synthesizerloop en de Big Beat-break. De combinatie van Guilty en Black Milk klinkt goed en smaakt naar meer. Insane maakt gebruik van een luie breakbeat en de laidback-flow van BM komt hierop prima tot zijn recht. Verwacht geen tekstuele hoogstandjes of ille punchlines van Black Milk maar gewoon degelijke, lekker wegluisterende raps. Lookatusnow met Phat Kat is alweer zo’n fijne lome track, al heb ik Phat Kat beter gehoord. Qua delivery doet hij hier sterk denken aan Xzibit, met een beetje geforceerde stem en flow.

Ander hoogtepunt is het soulvolle U, het valt te hopen dat deze track de nieuwe single wordt, want hitpotentie heeft deze track zeker. Toegankelijke track die zomaar een groter publiek zou kunnen bereiken. Als Kanye West het met Through The Wire kon, waarom BM niet? Met zijn smaakvolle, soulvolle samples en dikke drumbeats heeft Black Milk een goede balans tussen street shit en hitgevoeligere tracks weten te treffen.

Zowel als producer als MC zou Black Milk zo de plek van de overleden Jay Dee kunnen innemen bij Slum Village. Daarmee wil ik het grote talent van Dilla niet bagatelliseren, integendeel, maar aangeven wat een groot talent BM is. Qua flow en producties past zijn stijl perfect in de Detroit-traditie die eind jaren ’90 is ingezet met Fantastic Volume II van Slum Village. Op de track Action met Slum Village wordt het bewijs geleverd. Heerlijke track.

Popular Demand is een sterk album en een uitstekend visitekaartje van Black Milk. De man is nog geen 25, dus hij heeft nog even, maar als hij zo doorgaat valt het te verwachten dat hij binnen afzienbare tijd in het rijtje van de allergrootsten terechtkomt.

01. Popular Demand
02. Sound The Alarm w/Guilty
03. Simpson