Back2Basics partyreview met o.a. Keynote Speakerz en Diggy Dex (Para, Breda)

Na jarenlang dicht te zijn geweest, staan de deuren van poppodium Para weer open voor cultuurliefhebbers. Mad Flava zag hierin de kans om als vanouds een hiphopparty te organiseren voor de Bredase scene. Uiteraard was HIJS er bij voor een review.

Para is wat lastig te vinden doordat de ingang in een steegje verstopt zit. Het is me bij binnenkomst dan ook een aangename verrassing te zien dat de zaal al halfvol is. DJ’s EZD (shitisbanging) en Profillactic draaien lekkere plaatjes en de zaal warm.

De eerste act van de avond, bestaande uit MC’s Viezerik en Eppo samen met backup Tjerk de Haas van de rapgroep Hardslag, speelt in thuistenue. Het uit Breda afkomstige UHGP begint energiek aan hun set. De voor mij nog nieuwe tracks komen een groepje locals die vooraan staan te springen duidelijk bekender voor. Helaas zijn de vocals in de zaal niet te horen. Deze komen alleen vanuit de monitors onstage, wat het optreden een beetje soundcheckachige vibe geeft. De beats, gemaakt door Skiz en Natte Hond, zijn geworteld in de drum ’n bass en dat is ook goed te horen. Helemaal als aan het eind van het optreden de beat verspringt van hiphop naar drum ’n bass en de hele crew vol overgave de pit in springt.

Tijdens de tweede act is het geluidsprobleem nog niet opgelost. Toch weet P-Yott, die eveneens uit Breda afkomstig is, een redelijke show neer te zetten. Ietwat in zichzelf gekeerd rapt hij redelijk verstaanbare teksten die terug te vinden zijn op zijn CD Bezigheidstherapie. De backup Tiny T, die overigens ook op het album staat, weet door zijn energie de zaal goed mee te krijgen. De jazzy beats, deels afkomstig van DJ Mace (Digheads), maken dat het een lekker klinkend geheel. Halfverwege de set van P-Yott kwam Gruawbow Horse het podium op met “Iedereen gaat weg als wij komen!” Alhoewel ik me rot heb gelachen om deze track was kwaliteit in zowel de raps als de beat ver te zoeken.

Keynote Speakerz staat vaker op een podium en dat is te merken. Master Surreal en Skiggy Rapz knallen de ene na andere track met energie de zaal in. Het geluid is er inmiddels een stuk op vooruit gegaan waardoor het publiek aardig los gaat. De show zit strak in elkaar met als publiekshoogtepunten de 199 BPM acapella van Skiggy, de freestyle van Surreal en de afsluiter It’s My Thang.

Diggy Dex, de professioneel chillende glazenwasser, weet de hype in t publiek goed vast te houden. Samen met zijn D.A.C. compagnon Hux B brengt hij tracks van Verhalen vanuit de sofa. Het lijkt alsof bijna iedereen het album gekocht heeft want Dex krijgt veel backups vanuit de zaal. De supriseact van de avond is Jiggy Djé die voordat de grote verrassing daar is alvast Springstof, Doorhalen en andere D.A.C. tracks mee komt doen. Vanaf hier neemt Jiggy, samen met Spacekees en Hairo, de estafettestok van Dex over. Blauw bloed, Positivisme, De kleren van de Keyser, allemaal bangers waar iedereen los op gaat. Ook Hairo en Spacekees krijgen nog de ruimte om hun ding te doen.

Al met al een ontzettend dope avond. Gezellige mensen en goede muziek. Ik denk dat Breda blij mag wezen met een poppodium als Para en de organisatie Mad Flava. Bij een volgende party is in Breda moet je er bij zijn, want Shit is banging!

*Fixtures: *
Hoogtepunt: Jiggy Djé als surpriseact,
Dieptepunt: het geluid aan het begin van de avond en de track “Iedereen gaat weg als wij komen!” van Gruawbow Horse