B-Phoenix – Demo

B-Phoenix is een Zutphense rapper die spit in het Engels. Hij begon met schrijven in 1993 en naar eigen zeggen maakt hij sinds 2001 echt naam in de undergroundscene met battles en optredens. De MC heeft na al die jaren genoeg tijd gehad om na te denken over welke richting hij in wil met zijn muziek. De recentelijk verschenen demo klinkt in ieder geval wel als een doordacht product: Rustige, melodieuze hiphop met scherpe maatschappijkritiek.

Vanaf de eerste zinnen is het duidelijk dat B-Phoenix de luisteraar een boodschap wenst mee te geven. Let em know is een politiek geladen track waarin de rapper zich uitspreekt tegen de oorlog in Irak en de arrogante westerse houding in de wereldpolitiek. Dergelijke inhoud hebben we natuurlijk vaker gehoord de laatste jaren, maar de Zutphenaar brengt het overtuigend zonder prekerig over te komen, waardoor hij weet te boeien. Door de passende, rustige productie blijft de aandacht gericht op wat B-Phoenix te melden heeft.
De eclectische beat met handclaps op Speak 4 me is niet erg bijzonder, maar ook deze productie stelt de MC in de gelegenheid om zijn message duidelijk te maken: een aanklacht tegen onze consumptiegerichte maatschappij en de mediamanipulatie. Het zijn vrij zware onderwerpen, maar we hebben hier niet te maken met een of andere depri hiphopper, eerder een realistische maatschappijcriticus.

Op Sunshine toont hij zich van z’n optimistischere kant en klinkt de hoop (tegen beter weten in) op betere tijden door. De soulvolle beat, de subtiele zang in het refrein en een soepel flowende B-Phoenix zorgen voor een lekker geheel.
De dubbele handclap op Make it happen is op het irritante af. En hoewel de rapper wederom genoeg te vertellen heeft (ondanks alle problemen en stress moet het nu gebeuren voor hem), zijn de wat saaie flow en dito refrein te min om de matige productie te compenseren. B-Phoenix is nog niet zo ver dat hij in zo’n geval de track redt.
De MC heeft het op het laatste nummer, Hunt vs. kill, over de lange weg naar de top. Mede door de lome reggae-invloeden klinkt dit prima.

Op die weg naar de top kan B-Phoenix nog wel wat bijschaven. Zo mag de flow gevarieerder, waardoor de betekenisvolle teksten beter aankomen bij het publiek. Ook missen de beats soms de nodige pit en overtuigingskracht. Maar al met al is deze demo lekker luistervoer. B-Phoenix heeft een relaxte stem, geen storend accent en hij behandelt belangrijke onderwerpen. Deze man moet in staat zijn een boeiend album af te leveren.

01. Let Em Know
02. Speak 4 Me
03. Sunshine