Adje – Vossig

Door een aantal goede tracks op zijn mixtapes en EP en door middel van featurings heeft hij zichzelf wel op de kaart gezet, maar ik volgde hem nog niet echt. Het was dan ook een verrassing voor mij dat er vrijdag ineens een album op Twitter werd genoemd, en dat deze al op Spotify stond. Ik besloot het te checken met de hoop dat er weer een of twee goede tracks tussen zouden zitten. Een dikke beat van Reverse met een goede flow en lyrics die goed klinken, maar eigenlijk vrij weinig inhouden voor de gemiddelde luisteraar: Nikszeggings, zoals hij het zelf noemt.

De eerste track Hooligan is echt zo’n track. Het klinkt goed, knalt lekker uit je headphones, maar meer valt er niet over te zeggen. Wanneer Adje een heel album met dit soort tracks gevuld had, zou hij in z’n dertien-in-een-dozijnrol blijven, maar dat is niet het geval: met Beloofd verrast hij me positief: een persoonlijk verhaal, met tussendoor de van Adje bekende verwijzingen naar rode ogen en wolkjes. Adje vult de productie van Reverse perfect aan, met muzikaliteit in de flow, ad libs en toon. Reverse gooit er nog een heerlijk stukje Kaseko achteraan, wat de muzikaliteit nogmaals benadrukt.

Het hele album blijft in deze vibe, uiteraard met hoogtepunten en wat mindere nummers. Vanzelfsprekend een kwestie van smaak. Zo pakt Never Stop met Beenie Man mij totaal niet, maar ik ken genoeg mensen die hier wel lekker op zullen gaan. Het valt op dat er veel featurings op het album staan. Geen onbekende namen, maar gevestigde namen als Akwasi, Willem van The Opposites en twee derde van De Jeugd van Tegenwoordig. Gangsta met Hef, Crooks en MocroManiac is een hoogtepuntje, een Westcoast banger.

Ook zonder collabo doet Adje het goed. Zijn solotracks hebben net zoveel body als de rest en zijn niet eentonig. Hij toont zijn veelzijdigheid, maar blijft toch dicht bij het ding waarmee hij ooit is begonnen: lekker braggen op dikke beats. Nikszeggings, en ik vind het heerlijk op z'n tijd.

Adje is niet langer een dertien-in-een-dozijnrapper en heeft een heel goede plaat afgeleverd. De toon is gezet en ik hoop nog veel van zowel Adje als Reverse te horen de komende jaren. Adje Donnie, bitch!

01. Adje – Hooligan
02. Adje – Beloofd
03. Adje – Dierenwinkel