1Duidig – Wie Had Ooit Verwacht

Het is december 2008 als we via de video 'Zeg Het Ze' kennismaken met 1Duidig. Na de 'Heerlijk' EP is binnen twee jaar het debuut 'Wie Had Ooit Verwacht' een feit. Helaas kunnen Marry Marv en Clinton Dompig met dit album hun naam vooralsnog niet definitief vestigen.

Bij de eerste luisterbeurt valt gelijk op dat de Rotterdamse rapformatie niet vies is van opschepperij. Het grootste gedeelte bestaat uit brag & boast- tracks. Erg origineel is het allemaal niet. De rappers maken weinig gebruik van punchlines en metaforen en de punches die voorbij komen, klinken wat afgezaagd. Lines als “Ik zou groot worden net als de maten van mijn biggie jeans” (Zo Dope) getuigen niet van veel creativiteit. Er wordt bovendien heel veel gebruik gemaakt van Engelse woorden in de teksten, dit kan heel goed uitpakken, maar klinkt bij 1Duidig meer als een beperking.

De Rotterdamse formatie krijgt een aantal heerlijke beats voorgeschoteld. Stacey Grind en K9 (verantwoordelijk voor het merendeel van de producties) zorgen voor keiharde bangers afgewisseld met wat rustigere soulvolle beats. Helaas is het niveau van de mc’s te laag om de instrumentaties op waarde te schatten.

Typisch voor het album is dat de beste tracks gastartiesten bevatten. Op Hoor die Cats Praten rappen de mannen samen met Diggy Dex over een lekkere oldskool- beat van Ventbeats. Het is al snel duidelijk dat 1Duidig zich niet kan meten met het niveau van Diggy Dex, ondanks het feit dat Marv en Clinton hun beste verse van het album droppen. Op het al eerder uitgebrachte So Lovely tilt Big Huey met een lekker refrein het niveau omhoog en op Goed Mens laten M.O. en Buju Mouse horen hoe het beter kan.

1Duidig heeft op Wie Had Ooit Verwacht de beschikking gekregen over een arsenaal aan toffe beats en heeft gezien de gastartiesten aardige connecties weten op te bouwen. De randvoorwaarden om een hard album te maken zijn dus zeker aanwezig. Wanneer rappers zoals Diggy Dex, M.O. en Mike Tibbert op je tracklist prijken en je over kwalitatief goede beats mag rappen, valt er wel wat meer te verwachten van de hoofdrolspelers en het gehele plaatje. De inzet en het enthousiasme waarmee Marry Marv en Clinton Dompig hiphop een warm hart toedragen is zeer te prijzen, maar helaas onderscheiden ze zich met dit album niet van de rest.

Wie Had Ooit Verwacht is nu uit en voor slechts 10 euro te koop bij Velvet Rotterdam of te bestellen via marrymarv@gmail.com. Klik hier voor meer info over het album.

01. Je Ziet Ons
02. Let’s Go