Voor veel muzikanten is optreden hun belangrijkste inkomstenstroom. Zij zijn bovendien vaak zelfstandig ondernemer, wat maakt dat ze door de huidige Covid-19 pandemie bijzonder hard getroffen worden. Bandcamp heeft daarom besloten om vandaag het verkoopgage dat ze normaal ontvangen voor aankopen via hun site te laten vallen, en de volledige opbrengst aan de artiesten te geven. Een heel mooi gebaar, en een mooie gelegenheid om eens wat Bandcamp-parels uit te lichten. Deze (beat)tapes zijn allemaal niet te vinden op Spotify of Apple Music, dus mocht je ze vandaag willen binnenhalen ondersteun je daar de artiesten én je eigen muziekbibliotheek mee!
Stro Elliot – Reconstructions
Dat Questlove niet de enige man is bij The Roots die voor een lekker drumpatroon zorgen kan, blijkt wel uit deze EP van Stro Elliot. De percussionist van de meest gevierde hiphop-liveband op deze aardkloot samplet op zijn EP Reconstructions namelijk drie heerlijke instrumentals bij elkaar. De warme soul van Mandota krijgt een scherp randje door de onderliggende gitaarlijn en de hypnotiserende vocal chop in Don’t You Worry krijgt halverwege gezelschap van een lekker rollende drumsolo. Freedom wordt naast het stampende basisritme juist vergezeld door een percussielijn die klinkt alsof het met lege flessen gespeeld wordt, en dat is verrassend funky. Tien minuten die naar veel meer smaken, maar je niet meer kosten dan wat je er zelf voor over hebt.
KUTMAH – Isolation Tapes (v.001)
KUTMAH is één van de grondleggers van de Los Angeles beat scene waar ook Flying Lotus naam maakte, die hij onder zijn bewonderaars rekenen mag. Eerder dit jaar bracht hij zijn album New Appliances uit dat op alle streamingdiensten te vinden is, maar op Bandcamp is hij alweer een stap verder. Isolation Tapes (v.001) is vernoemd naar zijn favoriete Joy Division track, maar verwijst ook meteen naar hoe de plaat tot stand kwam. “Beats gemaakt van 1 april tot en met 26 april, tijdens mijn lockdown in Berlijn”, begint de beknopte omschrijving van het project. “18 mango’s werden mishandeld tijdens het maken van deze tape.” Dat fruit inspireerde hem wellicht tot de vintage tropensound van WHATWUZI2DO, maar het gros van de beats die hij de afgelopen maand in Berlijn uit zijn MPC trok klinken even stoffig en donker als bedwelmend. Iets dat in zijn geval eerder een aanbeveling dan een bezwaar is.
Sango – Da Rocinha 2
Dat beatmaker Sango zelf uit het Amerikaanse Seattle komt zou je niet direct zeggen wanneer je naar zijn werk luistert. Hij maakt weliswaar beats voor artiesten als Mick Jenkins, Smino en Frank Ocean, maar is toch wel het meest bekend om hoe hij ongeremd de hele Braziliaanse muziekcultuur door zijn sampler trekt. Dat onmiskenbare ‘boem-tsja-tsja-boem-tsja-tsja’ dat je tijdens het stappen in talloze DJ-sets langs hebt horen komen de afgelopen jaren? Dikke kans dat het een Sango-productie was. Zijn liefde voor Brazilië komt het sterkst tot uiting op zijn serie Da Rocinha. Die bestaat op de streamingdiensten uit louter EP’s, maar op Bandcamp vind je wél de volledige albums waar die uit voortgekomen zijn. Ze zijn allemaal de moeite waard, maar Da Rocinha 2 uit 2014 (verkrijgbaar voor $1 of meer) is het absolute hoogtepunt.
Knxwledge – MEEK.VOL6
De productie van Knxwledge op streamingdiensten is al gigantisch, maar beslaat nog geen kwart van wat er van zijn hand op Bandcamp allemaal te vinden is. Sinds zijn laatste ‘officiële’ (en uitstekende) album 1988, plaatste hij er alweer drie nieuwe projecten. Die bestaan uit beats en remixes met allemaal even onmogelijke titels. Neem bijvoorbeeld db.durag_, de openingstrack van het in maart verschenen em>HX.PRT14_ waarop hij Thundercat’s Dragonball Durag remixt tot een portie lofi soul. Zijn meest recente project is echter deel 6 in een serie ongeautoriseerde remixes van zijn favoriete rapper. Je ooit afgevraagd hoe Meek Mill zou klinken over de gruizige lofi beats van de producerende helft van het duo NxWorries? Zoek niet verder dan MEEK.VOL6.
Jarreau Vandal – Vandalized Edits Volume IV
Over ongeautoriseerde remixes gesproken; daar is Nederland’s eigen Jarreau Vandal ook niet vies van, al noemt hij ze liever ‘Vandalized Edits’. We kunnen hier een heel lang verhaal van maken, maar we kunnen je ook gewoon vertellen dat de beat die hij maakte van samples uit Kanye’s Sunday Service diensten, als instrumentaal al één van de hardste bangers van 2019 was. En dat was nog voordat hij besloot Denzel Curry te vragen er een verse aan toe te voegen. Niet te vinden op Spotify of Apple Music, dus hop naar Bandcamp, speakers op standje burenruzie en gáán.
J.PERIOD Presents The Live Mixtape: Queensbridge Finest [Recorded Live]
De uit Brooklyn afkomstige J.PERIOD is een klasse apart als het op mixtapes aankomt. Zijn Best of Lauryn Hill dubbelaar schopte het onlangs tot officiële release op de streamingdiensten, maar daar zijn nog altijd slechts flarden van de rest van de discografie van deze DJ te vinden. Gelardeerd met interviewfragmenten en anekdotes van de artiesten in kwestie, klinken zijn tapes vaak als een soort van muzikale documentaires, die even interessant zijn voor ingewijden als voor nieuwkomers. Uitschieters zijn zijn Best of The Roots tape met Black Thought, en de twee Best of Q-Tip tapes. Zijn nieuwste tape mixte hij vorig weekend in een livestream op Instagram, en is nu te downloaden ‘pay what you want’ basis. De onderwerpen? Nas en Mobb Deep, oftewel Queensbridge Finest.