De Antilliaanse rapper Yung C was dit jaar gastartiest tijdens de ROTTZ tour, nam deel aan de Grote Prijs van Nederland en schoof ooit aan tafel bij A&R’s van Def Jam. HIJS sprak met Yung C die alles vertelt over zijn pad naar succes.

De rapper komt net uit Gent waar hij de afgelopen twee dagen zijn nieuwe clip voor de track Gilly heeft opgenomen. “De track is deels gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Ik ben de verteller in de clip, vandaar dit nette pak,” vertelt hij lachend. “Toevallig zei de jongen, die de rol van Gilly vertolkt in de clip, dat hij er wel wat dingen in herkende. Dat is mooi om te horen. De track zal binnenkort uitkomen. Zo ook de EP Animo Deliberato.” De EP zou al een tijd geleden uitgebracht worden maar de release liep vertraging op. “Ik was eerst een beetje te ambitieus, te enthousiast. Ik wil me nu niet meer vastpinnen op een datum want belofte maakt schuld. Ik hoop dat ik de EP kan uitbrengen in het eerste kwartaal van 2012. Er komt in de tussentijd een videoclip en een mixtape uit van mijn werk tot nu toe, want ik heb het gevoel dat mensen mij nog niet helemaal kennen.”

Niettemin heeft de rapper al de nodige collabo’s op zijn naam staan met onder meer Darryl, Steen, Salah Edin en Jayh. Is dat een bewuste keuze om je positie te vestigen? “Ik krijg veel aanbiedingen maar ga niet op alles in. Als het in mijn straatje past, overweeg ik het. Je moet elkaar aanvoelen en het moet klikken.” We zullen hem niet snel horen op een track met bijvoorbeeld Fouradi. “Tenzij ik broke ben en failliet ga, maar dat is niet mijn ambitie,” lacht hij. “Ik wil wel commercieel succes maar het moet in mijn straatje passen anders val je door de mand.” Hoe ziet jouw straatje eruit dan? “Qua sound leg ik vooral de nadruk op het tekstgedeelte. Ik wil dat mensen luisteren naar wat ik zeg. Ik speel ook graag met woorden. Dat tekstaspect hoor je ook terug in de track Numerologie en de zomersessie van vorig jaar bij 101Barz. De tekst is mijn eerste insteek; als ik een beat hoor, bedenk ik wat ik wil zeggen en wat mensen willen horen. Het gaat om een gevoel.” Toch zijn z’n teksten niet zo diepzinnig en filosofisch ingesteld als bij bepaalde rappers. “Natuurlijk ligt het ook aan de bui waarin ik op dat moment ben. Het nummer Gilly bijvoorbeeld is een emotionele track waarin een probleemtiener het onderwerp is. Ook heb ik in de studio meer beladen tracks liggen, maar die bewaar ik voorlopig. Ik wil nog niet alles meteen blootgeven. Ik wil dat de luisteraars met mij meegroeien. Op dit moment wil ik als nieuwkomer lawaai maken en bewegen mijn teksten dus meer in die context.”

De rapper begon met het schrijven van teksten toen zijn voetbalcarrière niet verliep zoals hij gehoopt had. “Ik ben deels opgegroeid op Curaçao en kwam op mijn 15e naar Nederland om profvoetballer te worden. Het liep anders dan verwacht. Ik was niet goed genoeg in voetbal en op je 15e kun je niet zonder ouders want je hebt steun in je rug nodig. Ik raakte op het verkeerde pad, begon te smoken en te hangen op straat door tegenslagen en gebrek aan steun van mijn ouders. Ik woonde bij mijn oma maar ze begreep het voetballen niet zo. Mijn oma zei altijd: ‘Ga naar school, haal een diploma.’ Ik ben in die periode begonnen met het schrijven van teksten. Ik was een kind van 16, 17 dat denkt dat hij heel erg toffe teksten schrijft. Het was niet de bedoeling er iets mee te doen maar uiteindelijk ben ik zo de muziek in gerold.”

Samen met een vriend richt hij rond 2000 de Engelstalige rapgroep Project GNSS. Wat heb je van je tijd bij GNSS geleerd? “Ik heb levenservaring opgedaan en geleerd hoe je moet netwerken. We zijn veel naar het buitenland geweest. Als ik terugkijk was ik er toen nog niet klaar voor. Ik was nog niet daar waar ik wilde zijn, maar had veel enthousiasme en doorzettingsvermogen. We hebben veel bereikt met de muziek die we toen maakten. Ik heb zelfs Jay-Z ontmoet voor zijn kantoor en we hebben afspraken gehad met A&R’s van Def Jam. Daar is uiteindelijk niets uitgekomen, maar ik heb wel een netwerk opgedaan zowel in Nederland als in het buitenland.” In 2006 stopt GNSS en besluit Yung C na anderhalf jaar solo verder te gaan in zijn moedertaal.

Hoe is de overstap naar het Nederlands precies gegaan? “In 2008 maakte ik de overstap naar het Nederlands. Ik was aan het opnemen in een studio van Ali B. in Almere. Darryl was daar toen ook bezig met een mixtape. Hij wilde mij erop hebben maar ik twijfelde. Uiteindelijk heb ik toch meegewerkt en mijn eerste track in het Nederlands gedaan. Ik kreeg goede feedback en het ging me makkelijk af. Later ging ik er serieus mee aan de slag. J-Rock van Soundg8 en Silent-man hebben mij veel geholpen. Vooral met J-Rock ging ik intensief aan de slag. Hij legde mijn zwaktes bloot en mijn sterke punten. Qua flow kon het beter, de lyrics waren oké, de potentie was aanwezig. Bij GNSS was ik nog niet daar qua timing en flow. In recording sessies werd ik daar meestal niet op gewezen. J-Rock gaf echt goede feedback. Het is iemand die je beter kan maken. Daarnaast is het ook een goede vriend dus we zijn eerlijk tegenover elkaar. Ik heb een kritisch klankbord nodig. Ik had bijvoorbeeld voor mijn eerste clip in het Nederlands beelden verzameld en hij zei van: ‘Kill die clip is wack, de beat is standaard en de rijmschema’s gaan nergens over.’ Ik wou die clip toen al bijna van YouTube halen. Bij mij moet het hard aankomen wil ik er iets mee doen. Ik zie kritiek ook als een drijfveer. Ook de producer Shroom waar ik vaak mee werk is een kritisch klankbord waar ik wat aan heb. Mensen zoals J-Rock en Shroom kunnen mij alleen maar beter maken.”

Je lijkt veel na te denken over de muzikale kant van je carrière, hoe zit het met de zakelijke kant? “Ik denk er wel aan, maar ik ben niet de meest zakelijke persoon. Als artiest wil je een bepaalde band opbouwen en op het moment dat je gaat zakendoen is het soms moeilijk om vriendschap en zaken gescheiden te houden. Soms is het lastig om te manoeuvreren. Bijvoorbeeld als je samenwerkt met een artiest of producer en je eigenlijk geld zou moeten vragen. Al zijn het alleen maar de reiskosten. Het kost namelijk tijd, energie en geld als mensen bijvoorbeeld een beat of een verse van je willen. Ik vind het lastig om dat over te brengen. Gevolg is dat de band verslechterd en mensen denken: hij denkt dat hij een ster is. Als iemand de zakelijke kant voor je regelt, heb je dat probleem natuurlijk niet. Je moet dan wel iemand vertrouwen. Maar op het moment heb ik dat niet nodig en ik heb de juiste persoon nog niet gevonden. Ik doe nu alles zelf. Tegenwoordig moeten artiesten sowieso al veel zelf doen, ook als ze getekend zijn bij een label. Het verschil is dat ik nog iets meer zelf moet doen en alles zelf moet betalen. Verder moet ik het ook hebben van de gunfactor. Ons kent ons, zo is het nou eenmaal en dan kun je zeggen vriendjespolitiek, maar het werkt altijd zo. Met behulp van mijn netwerk kan ik alles zelf doen.”

Heb je een soort plan in je hoofd om verder te komen? “Ik denk soms te veel na. Moet ik eerst die ene track brengen, die track voor de ladies, die track voor de straat, of juist die track met pakkende lyrics? Terwijl ik niet te lang moet zitten op tracks maar ze gewoon moet droppen. Dat wil niet zeggen dat ik roekeloos platen uit moet brengen. Het moet wel volgens een plan gebeuren. Kwantiteit is niet wat telt maar juist de kwaliteit. Een carrière is als het bouwen van een huis. Als de basis goed is, komt er een huis. Ik ben nu nog de ramen aan het inzetten,” lacht hij. “Ik probeer me nu meer op mezelf te richten. Meer Yung C naar buiten te brengen. Soms denk ik dat het uitbrengen van een EP misschien niet genoeg impact zal hebben. Ik heb dan de angst dat het allemaal niet volgens mijn verwachtingen zal lopen. Maar mijn gevoel zegt dat ik alles goed moet bestuderen en beter even kan wachten en dán in een bepaalde periode met kwalitatief goed en genoeg materiaal komen.”

De rapper neemt zijn stappen in de muziek weloverwogen. “Met de track Voorbode heb ik met J-Rock gekeken wat we ermee konden. Uiteindelijk zijn we daarna uitgenodigd bij 538 Juize en heb ik goede reacties gekregen. Het gaf me bevestiging van ‘we kunnen gaan’. Dat voelde als een groen licht. Ik heb veel gewerkt aan mijn skills in de tussentijd; denk aan techniek, rijmschema’s, ademhalen, uitspraak en opnemen. Het kan allemaal beter. Ik was eerst meer bezig met vette lyrics terwijl ik nu bezig ben met tracks maken en opbouwen. Ik ben ook serieus bezig geweest met mijn performance on stage. Dat heeft wel goed uitgepakt want ik heb bijvoorbeeld als gastartiest opgetreden bij de ROTTZ tour. Ik heb er tijd in gestopt en het heeft vruchten afgeworpen. De erkenning is er wel dus nu moet ik niet achterover leunen maar doorgaan.”

Wat kan je daarin belemmeren? “De enige die me daarin kan belemmeren ben ikzelf. Ik heb een haat-liefde relatie met muziek. Het ene moment ben ik 24/7 bezig met muziek en het andere moment ben ik onzeker: gaat het wel lukken, heeft dit wel nut? Dan heb ik een soort minachting naar de scene, dan vind ik het een poppenkast. Ik wil het ene moment niet geassocieerd worden met de Nederlandse hiphopscene en het andere moment ben ik weer helemaal into muziek. Op momenten dat andere dingen spelen, als ik bijvoorbeeld financieel krap zit, dan ben ik weer daarmee bezig. Muziek betaalt momenteel de huur niet. In zo’n periode dat ik het niet zie zitten in de muziek, ben ik er dan ook even echt klaar mee. Als ik mezelf niet motiveer lukt het niet. Soms worstel ik met mezelf. Als ik geloof in mezelf ga ik door en als ik geen zin heb, doe ik het niet. Dat is soms lastig maar het belangrijkste is dat je er voldoening voor jezelf uit kan halen. Je moet eerlijk tegenover jezelf zijn.” Hoe voel je je nu dan? “Ik ben nu hype.” Hij veert lachend op. “Ik heb er helemaal zin in! We hebben in twee dagen de clip opgenomen, ik heb net een nieuwe track uitgebracht en binnenkort komt er een mixtape. Mijn ambitie is om een gevestigde artiest te worden die zijn eigen straatje kent. Mijn straatje is tracks met scherpe teksten en neigt meer naar de straatkant. Uiteindelijk wil ik ook de dames aan mijn fanbase toevoegen. If the ladies like it, the guys do too.” De rapper weet wat hij wil en ondanks het feit dat hij soms worstelt met onzekerheid, heeft hij zeker de ambitie om verder te komen in de muziek.

“Ik wil het dicht bij mezelf houden en gewoon goede muziek maken. Ik kan wel uren over muziek praten. Uiteindelijk ben ik ook gewoon een fan die muziek maakt wat blijkbaar goed genoeg is voor HIJS.”

Pics door Joel Frijhoff

Onlangs dropte Yung C het nummer Rudi Dil, check hieronder de remix van de track met MP en Ricks:

Yung C – Rudi Dil Remix ft. MP & Ricks by Hiphop In Je Smoel

Meer Interviews