Toen we Tycho Poort in de zomer van 2020 spraken, was hij van plan was om zijn eerste release in een schakel van singles te lossen. Echter hadden we niet verwacht dat hij het uit zou vouwen tot een van de mooiste releases die 2021 rijk gaat zijn. Hij doopte het BLOEI., in kapitalen met een punt erachter, inderdaad. Het is een diverse en persoonlijke plaat geworden die acht verhalen en negen artworks bundelt. De veelbelovende artiest produceerde en ontwierp alles zelf en creëerde met de cd-uitvoering ervan een ode aan zijn eigen jeugd.

Van een symfonisch orkest tot ATL-trapdrums en van een sample uit zijn eigen beatbox tot een klein liedje waarin zijn vader op viool een glansrol vertolkt. Van een possecut met mede-(oud)Rockacademici tot een reflectie op hoe de huidige maatschappij tegen liefde, seks en relaties aankijkt. Tycho Poort (25) is diep gegaan voor BLOEI. De Leidenaar ontkleedt zich van alle gene. Hij bespreekt de emoties die hij ervaarde toen zijn ouders uit elkaar gingen, zijn verlatingsangst en wankelende vriendschappen. Daardoor gebeurt er tekstueel van alles, maar ook muzikaal. En hij wilde het zó presenteren dat het er ook nog fatsoenlijk uit zou zien.

Tycho Poort is niet alleen uitvoerend artiest op BLOEI., maar ook schrijver, ontwerper en producer. Hij voelde de noodzaak om zijn nieuwe plaat op een andere manier te presenteren dan voorheen. “Zo ervaarde ik muziek voor het eerst, op cd. Ik had altijd een discman in de voorzak van mijn hoodie zitten”, blikt hij lachend terug. “Muziek downloadde ik illegaal en brandde het dan op cd. Heel onvriendelijk voor mijn huidige zelf, haha.”

“Als artiest is het tof om echt iets te kunnen verkopen.”

“Ik vond het belangrijk om dit hele project te laten zien in een gebundeld project. De beste manier om dat te doen, moest wel een cd zijn. Heel even heb ik aan een pakket losse vinylplaten gedacht met elk een andere cover, maar dat was uiteindelijk te duur om te laten maken. Maar op deze manier kon ik ook losgaan met het visualiseren. Tot nu toe heb ik altijd alles alleen online gereleased, maar nu kom ik met merch, een collectible. Als artiest is het tof om echt iets te kunnen verkopen. Daarnaast is het een visitekaartje.”

Een vriend van hem, producer Ganzali, verzamelt nog echt alles op cd, vertelt Poort. “Als we samen ergens heen moesten met de auto, gingen we eerst een stapeltje cd’s uitzoeken op zijn kamer. Ik weet nog dat hij bijvoorbeeld good kid, m.A.A.d. City al heel snel op cd had, maar ook alle classics; van Dr. Dre tot 50 Cent. Van hem krijg ik ook ieder jaar nog een album voor mijn verjaardag. Dit jaar was dat Jesus Is King van Kanye. Samen hebben we zoveel muziek gecheckt in de auto. Dat is ook echt dé plek om een heel album te beluisteren. Hoe tof is het als mensen straks mijn cd daar hebben liggen? Je kunt er dan echt helemaal induiken. Dat is de manier waarvan ik denk dat de muziek het best tot zijn recht komt. Ik doe m’n best om mijn projecten als een geheel te laten klinken, dus het is tof als mensen er ook die moeite voor nemen.”

“Vanuit nostalgisch oogpunt is het gewoon sick.”

Daarnaast was het ook een leerproces, vertelt Tycho. “Het is vet om die uitdaging aan te gaan, dingen te ontwerpen, te kijken hoeveel mensen iets zouden willen kopen. En om te checken hoever zoiets zich kan verspreiden. Ik wilde gewoon weten of real life nog steeds still there is; kunnen we in het echte leven óók nog steeds muziek promoten? Dit is een tijd waarin cd’s helemaal uit de mode beginnen te raken, terwijl het voor mijn generatie dé manier was om dingen te checken. Vanuit nostalgisch oogpunt is het gewoon sick. Het is een dream coming true.”

De Leidenaar vertelt gepassioneerd over ‘het hele pakketje’ aan willen bieden. Hij wilde een ervaring geven, dus vertelt hij met het artwork ook een verhaal. Bij de eerste track, getiteld Blij Als Een Kind, is een babyhandje te zien die een bloemknop vasthoudt. Gaandeweg de reeks wordt de hand groter en ouder, en bloeit de knop uit tot een bloem. “Ik heb de muziek niet gemaakt met het idee van de covers in mijn achterhoofd. Dat idee kreeg ik pas toen ik het moest gaan doen. Daarom een shout out naar Puck Versteegen, die alle foto’s heeft geschoten.” De covers staan op volgorde in dit artikel.

Hij haalde inspiratie uit de boekjes van onder meer Kanye West, Tyler, The Creator en Bob Marley. “Het was een kans om mezelf te ontwikkelen. Ik heb zin om méér te doen op dat vlak. Ik had iDeal nodig op mijn website, zodat men BLOEI. kan bestellen. Letterlijk nu zit ik te werken aan een vernieuwd website-design, want ik moest alles omgooien.”Photoshoppen, lettertypes uitzoeken; ik vind het tof om tot in die details te werken aan mijn product. Oke, ik heb véél werk eraan, maar ik vind het leuk. Toen ik vroeger mijn eerste beats op Hyves zette, maakte ik ook al een eigen logo erbij.”

Uiteindelijk moest hij visualiseren hoe híj het graag zou willen zien: “Wat zou ik als kind willen ervaren als ik een cd haalde? Wat gebeurt er als ik het openmaak? Als je mijn cd uit het hoesje haalt, staat er een persoonlijke tekst. Je krijgt een zakje met bloemzaadjes erbij zodat je je eigen ‘bloei’ kunt zie en er zit een QR-code bij voor een video die nog niet uit is. Het was een uitdaging voor mezelf, om iets te doen waarin ik beter wil worden.” Het eindresultaat mag er zijn: luisteraars kunnen ouderwets lyrics meelezen en nieuwerwets easter eggs ontdekken.

De website, videografie en fotografie; hij bemoeide zich overal mee. “Uiteindelijk is het de bedoeling dat ik alle touwtjes zelf in handen heb. Dan heb ik zelf alle controle. Uiteraard hou ik ervan om zo min mogelijk te investeren, dus ik investeer gewoon alles in mezelf.”

En daar slaat hij de spijker op zijn kop. Luister maar naar track 6 zodra je het geweldige pakketje in huis hebt. Of gewoon hieronder, natuurlijk.

Stream:

Meer Interviews, Releases