Na een aantal jaren van stilte kwamen de jongens van Red Ribbon Army in september van dit jaar terug met het album Interracial. Met de diverse afkomsten van de leden komt deze titel niet uit de lucht vallen. Daarnaast zijn de Limburgers niet vies van gimmicks en sarcasme: “Alle pervs hebben natuurlijk ook een bepaalde associatie bij het woord ‘Interracial’. En deze is nog subtiel, we hadden ook met gekkere termen kunnen komen.” Op een van de tracks van het album is wederom een knipoog richting de seksfilmindustrie te horen, die moet je echter zelf maar vinden. Alle erotische referenties achterwege gelaten, het nieuwe album was een mooie reden om naar Heerlen af te reizen en de jongens van RRA te spreken.

rrainterview_mg_8390

In 2012 zetten de jongens van Red Ribbon Army de track en bijbehorende video Save de Dag online. Hoewel daar veel boekingen uit voortkomen, blijft het vier jaar lang stil rondom de groep. Afgelopen september is daar opeens het album van deze boys uit het zuiden van het land. In een volle Nieuwe Nor wordt de release op zijn zachtst gezegd goed gevierd: “We zijn er natuurlijk wel een tijd uit geweest, dus we maakten ons eerlijk gezegd wel een beetje zorgen of we de Nor vol zouden krijgen. Er waren natuurlijk veel familieleden en vrienden, maar ook veel mensen waarvan we het niet hadden verwacht, dus dat was wel tof. We hadden ook een paar guestacts waaronder Yila & BMB ,$LENTERPRI$E en de breakers van HFC (Heerlen Fucking City). Toen de support-acts begonnen en het nog niet zo vol was in de zaal waren we hem wel even aan het knijpen. We dachten dat het niet zo aan zou worden. Gelukkig was het in een keer vol toen wij op moesten, daarna ging het ook helemaal los!”

De tracks van RRA bevatten veel Engelse verses en bars. Broes Weeyn rapt bijna uitsluitend Engels en de rest heeft in bijna elke zin wel een Engels woord zitten. “Broes is gewoon een beest als hij Engels rapt, in het Nederlands zou hij anders klinken, minder hard. Andersom is geen van ons zo goed in Engels, en als we dat wel zouden zijn dan is het accent ook minder dan die van Broes Weeyn. Hij rapt al in het Engels sinds zijn twaalfde.” Monk: “Ik begon samen met Broes te rappen, beide Engels, maar op een gegeven moment merkte ik dat zijn niveau begon te groeien en ik bleef steken. Toen ben ik Nederlands gaan rappen, maar ik gooi er nog steeds wel Engelse woorden in.”

In 2008 begint Monk pas echt serieus met muziek maken. Broes Weeyn en hij beginnen onder de naam ‘K-True & Alexi’, welke na een tijd verandert in Red Ribbon Army. Daarna komen That Guy en Jonasty erbij. Volgens laatstgenoemde gebeurt dit precies op het juiste moment: “Voordat ik er bij kwam hadden de jongens nog wat struggles en waren het echt hele kleine optredens. Ik kwam er eigenlijk bij vanaf Save De Dag en heb toen met hen de grote shows gepakt.” Vanaf 2009 is de huidige formatie actief bezig. De jongens doen mee aan talentenjachten en contests. “We wonnen eigenlijk alle lokale wedstrijden. We hebben op een gegeven moment ook meegedaan aan De Grote Prijs, maar hebben helaas slechts de halve finale gehaald.” Sindsdien is het volgens de groep bergafwaarts gegaan. Na het succes van Save De Dag hebben de jongens van RRA eigenlijk weinig muziek gemaakt. Het zijn vooral optredens die ze doen, op festivals als Boogiedown, Yo! Brrrap en Definitie van Hiphop. De focus lag op spelen. “Hierdoor konden we eigenlijk geen muziek meer maken. We zeiden tegen elkaar op een gegeven moment dat dat wel echt moest veranderen. We kunnen natuurlijk niet jaren achter elkaar op dezelfde set optredens doen, ook al deden we dat wel voor een tijd. Van al die tracks was ook alleen Save de Dag gereleased, de rest van die nummers is nooit uitgekomen. We hadden er een stuk of tien om mee op te treden en dat was het.”

“We zijn met z’n vieren, dat zijn vier uiteenlopende meningen. Dat gaat ooit eens fout.”

Na het collectieve besef dat ze weer muziek moeten gaan maken, duikt de groep snel de studio in. Monk heeft eindelijk een booth waar de jongens in op kunnen nemen. Daarvoor waren ze genoodzaakt om rond te zwerven en gebruik te maken van andere studio’s. Na het opnemen van de eerste track duurt het in totaal een jaar voor Interracial opgenomen is, gemasterd wordt en uitkomt. “Als je een jaar geleden tegen ons had gezegd dat het nu af zou zijn dan hadden we je niet geloofd. Jonah zat tot kort geleden nog bij de marine, dit zorgde er ook voor dat het soms lastig was om wat te produceren. Daarnaast zijn we ook met vier boys, dat zijn vier uiteenlopende meningen. Dat gaat ooit eens fout. Daarom hebben we nu ook iemand die ons een beetje helpt, een manager als het ware. Deadlines zijn noodzakelijk, ook in muziek.” Dat de groep gegroeid is, is te horen op de tape. Alles klinkt professioneler en beter gemixt. “Toen was Save De Dag heel tof, maar als we kijken naar wat we nu hebben, was dat echt matig. We zijn niet veranderd, maar alles is beter geworden.”

rrainterview_mg_8433-2

Niet alleen in het muzikale proces, maar ook in de fysieke release is veel moeite gestoken. Deze lijkt exact op een Booster Pack Dragonball Z-kaarten en brengt je even terug naar die goede oude tijd, toen je voor de kassa van Intertoys je pakje meteen opende. Je hartslag in de vijfde versnelling en je handen trillen. De inhoud brengt je of in extase of diep in verdriet. Het album van RRA stelt allerminst teleur. De set bevat vier kaarten, voor ieder van de artiesten één. De tracks vind je terug op de bijgeleverde USB-stick. Voor het ontwerp zijn David Kroese (DJ van Red Ribbon Army), Raoul Droog en Maureen van der Hout verantwoordelijk. “Het was voor ons geen moeilijke beslissing om het album zo uit te brengen, iedereen hier heeft de beste herinneringen aan Dragonball Z. Er waren natuurlijk ook andere rages als Flippo’s en Pokemon, maar gezien de nostalgie en onze naam moest het wel zo zijn. Die andere rages waren leuk, maar met het vechten en alle actie in die serie was dit de beste keuze. Het was wel stressen, we twijfelden er eerst ook aan of we het zouden halen voor eind september. Alles is handmade, een week voor de release zaten we met zijn allen alles in te pakken, maar het is gelukt!”

“We gaan way back, we zijn family en we gaan ook bij elkaar blijven.”

Voorafgaand aan de release van het album kwamen er drie clips uit. “Aangezien Murda Was De Kees het eerste nummer van het album is vonden we het logisch dat die ook als eerste uit zou komen. Daarna verscheen Niet Bang, een catchy zomers liedje. Aangezien het zomer was, de beste video voor dat moment. Voor A.E.B.W.A. was het vooral de noodzaak om een clip uit te brengen waar de gehele crew op stond en rapte. In de voorgaande video’s was niet iedereen te horen. We vonden dat we het wel aan de mensen verplicht waren om ons als geheel te presenteren voordat het album uitkwam. Helaas kon That Guy er niet vaak bij zijn vanwege zijn drukke baan, daarom staat hij ook minder op het album. Gelukkig kon hij er dus voor dit nummer en de clip nog wel bij zijn.” Als derde was er de solotrack Lekker Mal van Jonasty. Dit is echter geen sprong naar een solocarrière: “We waren gewoon eindelijk weer aan het tapen, en toevallig was dat een nummer van Jonah. Het was een warmhoudertje. We konden toen niet aan projecten werken dus heeft Jonah voor zichzelf deze track opgenomen. Eigenlijk is iedereen op de achtergrond ook wel bezig met soloprojecten, maar het is niet alsof we uit elkaar zullen gaan. We blijven gewoon doorgaan met Red Ribbon Army. We gaan way back, we zijn family en we gaan ook bij elkaar blijven.” Dat de groep de productiviteit ook na de albumrelease voortzet, bewijzen ze met de vierde video die intussen online is gedropt:

Alle tracks van het album, op één na, zijn geproduceerd door SNEADR. Jonasty gaat al van jongs af aan om met de producer uit Limburg. “We zijn vroeger samen begonnen met breakdancen, en hij is er vanaf zijn zestiende ook bij gaan produceren. Ik ben van mening dat hij de beste hier in de buurt is voor boombapbeats. Eigenlijk is hij ook een van de voornaamste redenen waarom we binnen een jaar met een album zijn gekomen. Na een paar nummers op te hebben genomen begon hij ons op te hitsen om gelijk een hele plaat te maken, en zodoende. Hij heeft na alle producties ook alles gemasterd en afgemixt, hij is wel een hele belangrijke factor geweest in het proces.” Naast SNEADR heeft de Heerlense producer Nale Ramovic ook een nummer voor zijn rekening genomen, namelijk de track Niet Bang. Bekijk de door Ntan (Het VerZet, ook verantwoordelijk voor de Hode video) gemaakte video hieronder:

Naast dat de leden van de groep geld moeten verdienen om te kunnen eten, en daardoor soms wat minder tijd hebben, brengt de grootte van de groep soms wat hindernissen met zich mee: “Monk neemt altijd alle taken op zich en die houdt daar ook van. Maar dat kan soms lastig worden omdat hij ook niet echt dingen los kan laten. Het is niet dat er ruzie ontstaat of onenigheid, maar het kan wel complicaties of discussies opleveren. Aan het eind van de dag zijn we allemaal family en dingen worden gewoon uitgesproken. Het is dus niet alsof we elkaar de huid vol schelden of iets. Vroeger waren we ook veel liever voor elkaar en nu kaarten we punten aan, we zijn er wat zakelijker mee bezig.” De jongens geven wel aan het liefst ook voor de volle 100 procent bezig te zijn met muziek. Als het zou kunnen, zouden ze hun banen opzeggen, maar die stap kan nog niet gemaakt worden. Desondanks zijn ze wel goed gefocust gebleven het afgelopen jaar. Elk nummer dat op de tape zou verschijnen heeft alle aandacht gekregen en nummers die het eventueel zouden kunnen redden, hebben ze links laten liggen. “We hebben wel een nummer gehad waarvan we dachten dat dat er op zou komen, maar uiteindelijk zijn we er mee gestopt. We wilden ons er daarna ook niet meer mee bezig houden, dat zou het hele proces alleen maar vertragen. Daarbuiten sloot het ook niet aan op de rest van het album. Er zit ook een duidelijke structuur in het album: alle vier een solo, drie tracks in duovorm en drie nummers met de hele groep.”

rrainterview_mg_8487-2

Op het album hoor je met boombap, reggae en gangsta-rap diverse invloeden terug: “Dat is ook het fijne van in een groep werken, we werken met vier mensen, vier verschillende mindstates en vier verschillende stijlen an sich. Dat zorgt voor diversiteit in onze muziek, qua stijl, taal en keuze in beats. Daarnaast zorgt het ook voor een leuke competitie tussen ons. Iedereen wil het hardste komen, maar als we hopen ook stiekem dat de ander nog harder komt. Dat zorgt er ook weer voor dat je zelf harder gaat werken, je stimuleert elkaar constant.”

“We blijven die Dragonball Z boys.”

RRA maakt zich geen zorgen dat het met een bij vlagen oldschool sound wat lastiger om voet aan de grond te krijgen. “Wij geloven er in dat als je blijft doordrammen dat je er dan wel komt. Hoe vaker het gedraaid wordt, des te groter de herkenning en des te meer mensen het gaan ‘diggen’. Daarbij zijn de verschillende stijlen in muziek ook slechts een trend, nu kan het dit zijn en over tien jaar is het weer wat anders. Daarnaast is in Heerlen boombap altijd groot gebleven. Qua reggae zijn we vooral beïnvloed door Born Jamericans, die yardcore shit. Nathan van Het VerZet is redelijk bekend al van dat soort beats en toen we daar aan kwamen wisten we gelijk dat we ook zulke beats moesten pakken. Ik denk ook dat er altijd wel liefde voor dat soort muziek zal blijven, welke trend er dan ook gaande is op dat moment.”
Ondanks het geluid van de jongens zelf, is het niet zo dat er in de groep geen nieuwe muziek geluisterd wordt. Sommigen zijn er minder fan van, bijvoorbeeld Monk. Maar er wordt niet hermetisch afgesloten door de groep voor de buitenwereld. “Je kan er ook niet meer omheen, het hiphoplandschap is veranderd. Wij willen ons ook niet distantiëren van de rest, we zijn Red Ribbon Army, maar niet op een andere planeet of zo. Het gebeurt gewoon, we doen niet speciaal dingen om op te vallen, we blijven gewoon onszelf. We blijven die Dragonball Z boys.”

Stream het album via Spotify:

Meer Interviews